Met deze tips word jij een LinkedIn-tijger

LinkedIn is een bijzonder medium, omdat het vooral draait om professioneel netwerken. Hier geen foto’s van katten of #foodporn, behalve als je een professioneel kattenfotograaf kent. Enfin, zowat iedereen heeft wel eens een profiel aangemaakt op het netwerk, maar doet hier verder weinig mee, behalve spammailtjes wegklikken. Toch kan het de moeite lonen om nog eens naar LinkedIn te kijken.

Met deze tips vergroot je je vindbaarheid, om alsnog van het netwerk te profiteren. Misschien vind je op deze manier je droombaan!

Word lid van relevante groepen

Via LinkedIn kun je alleen lukraak mensen bereiken als je daar voor betaalt. Een belangrijke uitzondering: dit geldt niet als je een groep deelt met iemand die je wilt bereiken. Elke maand mag je vijftien gratis messages naar groepsleden sturen. Ook kun je naar profielen kijken van mensen die bij je in de groep zitten. Zorg er dus voor dat je in een relevante club terechtkomt!

Deel je projecten

Het is slim om relevante(!) projecten te delen in de groepen waar je in zit, en met je volgers. Hier geldt natuurlijk de gulden regel: breng ze onder de aandacht, maar spam ze niet in het rond! Dat doet LinkedIn zelf wel… Echt, ze weten je overal te vinden!

Profielbadges

Je kunt op je blog, site, portfolio of cv natuurlijk een hyperlink plaatsen naar je LinkedIn-profiel. Een mooiere optie is om een profile badge te gebruiken. In feite is dit ook gewoon een link, maar dan als professioneel uitziende afbeelding. Klein detail misschien, maar alle beetjes helpen!
Hier check je de verschillende profielbadges. Ziet er toch nét wat gaver uit, of niet?

Summary

Op je profiel kun je onder het kopje Summary voorproefjes laten zien van je werk. Artikelen, designs, video’s, etc. Zet hier wat moois neer, dat vergroot de kans dat kijkers doorklikken naar je portfolio!

Endorsements

Endorsements zijn een snelle manier om te laten zien wat je in je mars hebt. Collega’s die met één klik bevestigen dat je kunt ontwerpen, schrijven, managen… da’s goud waard! Endorse collega’s en vrienden, maar overdrijf het niet. Als ontwerper heb je waarschijnlijk niet veel verstand van afvalmanagement, dus blijf bij je leest.

Aan de andere kant: je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Accepteer gerust invites van mensen die je kent, of die in je werkveld actief zijn. Check eerst wel even iemands profiel als je degene niet kent.

Achtergrondfoto

Het is mogelijk om een achtergrondafbeelding bij je profiel te plaatsen. Ziet er erg leuk uit als je het goed doet! Onthoud wel dat LinkedIn voornamelijk bedoeld is voor professioneel contact. Houd het dus beschaafd!

Custom URL

Check of de url van je LinkedIn-profiel er een beetje netjes uitziet. Het is niet moeilijk om deze te veranderen in je voor- en achternaam (mits beschikbaar). Het ziet er elk geval netter uit dan een verzameling random leestekens. Je past je custom-url aan onder het kopje My Profile.

Anoniem gluren

Als je iemands profiel checkt, krijgt de gebruiker een melding. Daar is jouw naam en profiel in te zien. Normaal gesproken is dat prima, maar er zijn situaties waarin dat niet zo handig is. Op deze manier kunnen er geruchten ontstaan dat je ontvereden bent met je huidige werk, bijvoorbeeld. Als je écht ontevreden bent, dan kun je op je profielpagina kiezen om je views cryptisch weer te geven (‘een designer in de buurt van Amsterdam’) of anoniem (‘een LinkedIn-gebruiker’).

Hopelijk vind je hier wat aanknopingspunten om het maximale uit je LinkedIn-netwerk te halen. Of het in elk geval nog eens een kans te geven. Hoe je uiteindelijk sollicitatiegesprekken binnensleept lees je hier! Bewandel je liever het pad van de Instagram-miljonair? Dan moet je dit echt lezen.

Reageer op artikel:
Met deze tips word jij een LinkedIn-tijger
Sluiten