Mark Hofman
Mark Hofman | LinkedIn Digital 30 jan 2020

Met je achterwerk op de bank: we bestellen boodschappen steeds vaker online

Nederlanders doen steeds vaker hun boodschappen online, dat blijkt uit onderzoek van Multiscope. In het afgelopen jaar hebben bijna drie miljoen inwoners boodschappen gedaan bij een online supermarkt.

Met je goeie gedrag achter een winkelwagentje lopen om de rollen toiletpapier te scoren voor de aankomende week zit er steeds minder vaak bij. Steeds meer mensen zien er voordeel in om met de achterkant op de bank te blijven plakken en de boodschappen via het internet te bestellen. Dat blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7300 Nederlanders.

Steeds meer boodschappen online besteld

Het online boodschappen doen is, in vergelijking met het vorige onderzoek uit 2016, de afgelopen jaren in populariteit gestegen. Destijds had 12% van de bevolking, zo’n 1,6 miljoen mensen, hun boodschappen online besteld bij een supermarkt. In 2019 is dat percentage flink gestegen naar 21%. In het onderzoek komt naar voren dat 1,3 miljoen Nederlanders hun boodschappen op wekelijkse basis doet bij een online supermarkt. De populairste platformen om dat te doen zijn Albert Heijn en Jumbo.

De verwachting is dat de groei het komende jaar niet gaat afnemen. Meer dan één op de vier consumenten (27%) heeft aangegeven dat de boodschappen in 2020 ook gewoon online besteld gaan worden. Het gaat dan vooral om de leeftijdsgroep van 18-49 jaar. Het online bestellen van boodschappen is overigens nog niet heel erg populair bij vijftigplussers, slechts 13% van die leeftijdsgroep heeft er wel eens gebruik van gemaakt.

Boodschappen online AH
Hij heeft geen bananen vandaag (Afbeelding: Stephan van den Bos / ANP)

Vooral gemak en tijdsbesparing zijn redenen voor Nederlandsers om minder vaak naar een fysieke supermarkt te gaan. Multiscope kan de conclusie trekken dat 50% kiest voor een online supermarkt, zodat de zware boodschappen niet meer getild hoeven worden. 49% kiest voor online vanwege de tijdsbesparing. Het zware tillen wordt vooral als reden opgegeven door vrouwen, jongeren kiezen voor de tijdsbesparing.

Picnic en Albert Heijn populair

Multiscope heeft ook onderzoek gedaan naar welke bedrijven het populairst zijn wanneer het op online boodschappen aankomt. Op dit moment is Albert Heijn, ondanks een daling van 11%, nog steeds het populairst. Vooral mensen tussen de 35 en 49 jaar doen daar hun boodschappen. Picnic spreekt ook een jongere doelgroep aan en is de grootste stijger in de lijst. Het platform is met 21% gestegen en de op een na populairste plek om boodschappen te scoren.

Jumbo staat met 23% op plek drie, PLUS op plek vier met 9% en COOP met 3% op plek vijf.

Reageer op artikel:
Met je achterwerk op de bank: we bestellen boodschappen steeds vaker online
Sluiten