Metroid Dread Review: Must-have op de Nintendo Switch

Games Jelle van Es 6 okt 2021
Leestijd: 4 minuten

Sinds de release van de Nintendo Switch zien we dat het Nintendo lukt om bijna elke maand wel een interessante nieuwe game uitbrengt. Zeker vorig jaar was het elke maand raak. Dit jaar zien we andermaal een paar interessante titels. Met Metroid Dread hebben we waarschijnlijk de beste game voor het platform van dit jaar.

Met Metroid Dread krijgen we sinds lichtjaren eindelijk weer een Metroid-game. En dan één op de manier zoals het oorspronkelijk bedoeld is: als een 2D actie-platformer. Samus Aran, de heldin van de game dacht dat ze alle Metroid-achtige parasieten en andere gevaren wel getrotseerd had, maar op een dag krijgt ze melding van de terugkeer van een gevaarlijk wezen. Eerst wordt er een speciale robot op afgestuurd om te kijken wat er gaande is. Maar wanneer al contact daarmee is verloren, is het toch aan Samus om weer het gevaar op te zoeken en een nieuw avontuur te beleven. Op een traditionele manier verliest ze daarbij aan het begin van de game al haar vaardigheden en moet je gaandeweg weer leren omgaan met de krachten. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.

Metroid Dread Review

Visueel dik in orde

Ik heb Metroid Dread gespeeld op mijn nieuwe Nintendo Switch OLED en daarom ziet een game als deze er waarschijnlijk gelijk al een stuk beter uit. Zeker op de punten waarop de game donker is, komt de game heel goed tot zijn recht op die nieuwe Switch. Maar buiten dat is het gewoon een game die er erg strak uit ziet. De verschillende omgevingen waarin je terecht komt zijn stuk voor stuk gevuld met mooie achtergronden en de diverse lichteffecten zijn van een hoog niveau. Elke minuut met de game is er één waarbij je geniet van de visuele pracht en praal.

Het ziet er goed uit (Afbeelding: Nintendo)

Constant jezelf verbeteren

Je begint Metroid Dread dus met het verlies van al je vaardigheden. Je kunt aan het begin alleen een beetje schieten. Terwijl Samus in haar voorgaande avonturen toch van alles en nog wat kon. Gelukkig kan ze veel van haar krachten tijdens het avontuur terugkrijgen. Ook vind je diverse upgrades waardoor je de mogelijkheid hebt om meer rockets bij je te dragen of meer health hebt om een vijandelijke aanval te overleven. En dan heb je dus nog verschillende upgrades die je nodig hebt om deuren te openen en verder te komen. Nieuwe krachten zorgen vaak voor meer mogelijkheden en een verschil van speelstijl. Als je eenmaal weer de morphball kan gebruiken en als een bolletje kunt oprollen, kun je weer op hele andere plekken komen. En zo kom je steeds verder.

Metroid Dread
Met nieuwe krachten kun je op de blauwe muren klimmen (Afbeelding: Nintendo)

Actie is dik in orde

Tijdens het avontuur krijg je in Metroid Dread te maken met een lading aan vijanden. Elke vijand is weer net even iets anders en moet op een bepaalde manier uitgeschakeld worden. Meer dan eens combineer je je verschillende aanvallen met ontwijkende manoeuvres om zo geen schade op te lopen. En zo zit je echt op het puntje van je stoel. Precies zoals het dus moet zijn.

Genoeg actie in de game (Afbeelding: Nintendo)

Toffe eindbaasgevechten

Helemaal een feest is het wanneer je te maken krijgt met een eindbaas. Daar moet je echt alles eruit gooien om enerzijds in leven te blijven en anderzijds de baas uit te schakelen. Je bent echt flink aan het rondspringen, schieten, ontwijken, wapens en energie pakken en kijken waar de zwakke plekken zijn van de eindbaas. Meer dan eens heb ik dit soort gevechten opnieuw moeten doen om te begrijpen hoe alles werkt en vervolgens er voor te zorgen dat ik de juiste keuzes maak bij dit soort gevechten. Je leert van je fouten en als het dan uiteindelijk lukt om zo’n baas te verslaan, is de euforie groots.

Metroid Dread Nintendo Switch
Eén van de verschillende eindbazen (Afbeelding: Nintendo)

Soms te veel zoeken naar waar je heen moet

Metroid-games draaien erom dat je soms op punten komt waar je niet verder kan. En dan moet je dus ergens anders eerst een nieuwe kracht zien te scoren voordat een bepaalde deur is te openen. Dat is dus ook het geval in Metroid Dread. Het is echt heerlijk wanneer je een bepaalde kracht vindt en op die manier verder kan. Maar soms zit je wel heel erg op je map te turen om te zien waar je nog niet bent geweest en waar je naar toe kunt gaan om verder te komen in je avontuur. Hier en daar had iets meer duiding of hints wat mij betreft fijn geweest.

Waar moet je nu weer naar toe? (Afbeelding: Nintendo)

Metroid Dread verschijnt op 8 oktober en is dan enkel te spelen op de Nintendo Switch. Wil je meer lezen over dat platform? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

https://www.want.nl/nintendo-switch-oled-review/

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen