Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 9 sep 2017

De vloek van Windows: heeft Microsoft zijn lesje dan eindelijk geleerd?

Microsoft sloeg de afgelopen jaren flink de slag mis als het om smartphones ging. Kan het Amerikaanse bedrijf dankzij de Hololens wraak nemen als het om de volgende techrevolutie gaat, of is het een vloek die het bedrijf blijft achtervolgen?

Windows: de boot gemist met mobile

Windows is de vloek en zegen van Microsoft. Het nog altijd besturingssysteem dat we allemaal maar al te goed kennen heeft de softwaregigant zeer succesvol gemaakt. Maar hoe bouw je voort op dat succes? Google kreeg het voor elkaar, met een zekere flexibiliteit. Youtube, Android, Gmail, allemaal succesvolle en unieke diensten, die in de kern toch weer terugkomen bij het begin: reclames.

Continu blijft de zoekgigant nieuwe dingen proberen. De helft flopt, maar dat maakt niet uit. Pas de laatste jaren is Google begonnen met wat voorzichtiger innoveren. Dat is echter nog niks vergeleken met het Microsoft van een paar jaar geleden. Het bedrijf van Bill Gates bleef profiteren van Windows, maar verloor de echte innovatie uit het oog.

Bill Gates Microsoft Windows

Google en Apple scoorden met smartphones. Microsoft probeerde ook in de lucratieve markt in te stappen, maar was er veel te laat bij. Te arrogant? Misschien, maar dat heeft het bedrijf ook goed gevoeld. Microsoft heeft een marktaandeel van minder dan een procent. Zelfs BlackBerry doet het nog beter.

Dat is bijzonder pijnlijk. Smartphones vervangen voor veel consumenten laptops, computers en andere gadgets. Precies, de productcategorieen waarin Microsoft domineert. Ja, de softwaregigant heeft het meermaals geprobeerd. Windows Phone, Windows Mobile, Windows Continuum: allerlei degelijke mobiele producten, maar de markt liet het allemaal links liggen.

Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Absoluut niet.

Microsoft heeft gelukkig zijn lesje geleerd. Het blijft niet sip aan de kant toekijken, maar investeert juist in de toekomst. Want ja, ook smartphones zullen uiteindelijk vervangen worden. Apple’s Tim Cook benadrukte het al meermaals tijdens interviews: augmented reality is de toekomst van tech.

Windows Phone

Microsoft springt op augmented reality

Dat heeft Microsoft zich geen twee keer laten zeggen. Het bedrijf demonstreerde al meermaals de HoloLens, een speciale bril die een digitale laag over de echte wereld plaats. Ook virtual reality grijpt de fabrikant aan. Dat doet het met Mixed Reality headsets, gemaakt door fabrikanten als Dell, Asus en LG. Daarin doet Microsoft waar het goed in is: een basis leggen qua standaarden en software. Hardware blijft namelijk de zwakke plek van het bedrijf.

Ook leerde het bedrijf wat van Google. Waar Microsoft vroeger qua software gesloten en exclusief was, is het nu zo open als het maar kan. Cortana, de virtuele assistent van het bedrijf, kan nu babbelen met Amazon’s speakers, Office is verkrijgbaar op de iPad en diensten als OneNote en OneDrive werken met alles samen. Ook op papier levert dat het beoogde effect op: de winst stijgt explosief, het marktaandeel neemt toe en de consument is ook weer tevreden.

innovaties van 2017

Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Absoluut niet. We hebben het nu vooral over diensten die nog niet mainstream zijn. Je buurvrouw zit nog niet dagelijks met een headset op de bank. De kans is nog steeds zeer groot dat Microsoft die consumenten ook nooit gaat bereiken. Apple zal waarschijnlijk augmented reality pushen met zijn iPhones.

Oftewel, waarschijnlijk begint het met een accessoire voor je toestel. Microsoft kan dat niet doen, want bijna niemand heeft een Windows telefoon. Dan kies je als consument toch echt voor de bril van Apple, want dan werkt het goed samen. Want helaas is Apple daar zeer goed in: consumenten locken in zijn ecosysteem. Daarin is de techgigant verre van klantvriendelijk, want je keuze wordt ontzettend beperkt.

Het maakt niet uit of je de beste bent, het draait erom dat je een plekje in kunt nemen in het dagelijkse leven van de consument.

Het is een van de grootste redenen om niet voor Apple te kiezen. Maar als het bedrijf beet heeft, dan heeft het ook goed beet. Eenmaal Apple, alles Apple. Al helemaal in een toekomst waarin alles met elkaar verbonden is. Denk bijvoorbeeld aan de Apple TV: je kunt er  (grotendeels) enkel content op afspelen met je iPhone of iPad.

Het is een begin, maar niet genoeg

Hoe gaat Microsoft toch die consumenten verleiden? Dat is een goede vraag. Google domineert met Android meer dan tachtig procent van de mobiele markt, dus de zoekgigant heeft al een veel betere start. Microsoft heeft de pech dat het niet meer 2007 is. Toen werkten computers en smartphones amper samen, dus het boeide ook niet als je een iPhone kocht terwijl je een Windows computer had.

Hololens Microsoft Windows

Nu is dat wel anders. Anno 2017 dreigt Microsoft opnieuw de boot te missen. Dit keer zal het niet eeuwig kunnen blijven overleven dankzij Windows. Voorlopig is het nog materiaal voor science-fiction films, maar er komt een tijd waarin computers zoals we ze nu kennen echt overbodig worden. Smartphones bestaan nu nog grotendeels naast computers, maar de volgende stap is een product dat alles overneemt.

Gelukkig hebben we het dan over decennia verder. Voor een miljardenbedrijf als Microsoft is het echter nooit te vroeg om je daarop voor te bereiden. Zijn we te pessimistisch? Misschien, want Microsoft mag trots zijn op de stappen die zijn gezet. Is het genoeg?

Verre van. Het maakt niet uit of je de beste bent, het draait erom dat je een plekje in kunt nemen in het dagelijkse leven van de consument. Wat dat betreft kan Microsoft voorlopig enkel verlekkerd naar Apple en Google staren. Check ook waarom augmented reality je computer gaat vervangen.

Reageer op artikel:
De vloek van Windows: heeft Microsoft zijn lesje dan eindelijk geleerd?
Sluiten