Mindfulness met je smartphone: een rare combinatie, toch kan het

Bereikbaar zijn is belangrijk. Werk, vrienden, familie: iedereen weet je te vinden als dat nodig is. Toch heeft dat altijd bereikbaar zijn ook zijn nadelen, zoals een verstoorde nachtrust en moeite met concentreren. Hierbij een aantal tips om mindfulness met je smartphone te combineren.

Dat doen we niet alleen. Samen met de helden van Bedrock hebben we een aantal tips voor je. Rust creƫren met je smartphone, het is echt mogelijk.

[listicle]

Zet pushberichten uit

Dit klinkt logisch, maar weinig mensen doen het. Dat je berichten krijgt van familie en vrienden is fijn, maar is het echt nodig om altijd op de hoogte te worden gehouden van nieuwe updates? Kijk eens kritisch naar je apps en zet notificaties uit.[/listicle]

notificaties-want

[listicle]

Rustaaggh

Hou het rustig op je scherm, of in ieder geval op je beginscherm. Zet daar je vier tot zes meest gebruikte apps neer. De rest kun je prima verschuiven naar de volgende pagina. En het is sowieso een goed idee om even te kijken welke apps je al een lange tijd niet hebt gebruikt. Die kunnen weg, scheelt je ook opslag![/listicle]

[listicle]

Maak onderscheid

Kijk, dat je na 21.00 uur liever niet meer wordt gestoord door een werk-email, vinden we logisch. Maar voor mensen die dichtbij je staan maak je graag tijd, toch? Daarom is het een goed idee om mensen die belangrijk voor je zijn bijvoorbeeld wƩl een aparte ringtone of geluid te geven. Zo kun je gemakkelijker beslissen voor wie je bereikbaar wilt zijn.[/listicle]

mindfulness

[listicle]

Color me wild

Kleuren hebben invloed op ons leven. Het is dan ook niet gek dat app-developers hierop inspelen. Probeer, zeker voor het slapen gaan, apps met felle, primaire kleuren te vermijden. Anders word je alleen maar meer getriggerd om door te blijven swipen, lezen of meekijken.[/listicle]

[listicle]

Pas de helderheid aan en maak gebruik van Night Shift

Niet alleen kleuren, ook de helderheid van je scherm heeft invloed op je gesteldheid. Het blauwe licht van je telefoon zorgt ervoor dat slapen moeilijker wordt. Het is dan ook slim om de helderheid van je scherm aan te passen. In het donker is het echt niet nodig om je scherm op volle sterkte te laten loeien.

Daarnaast kun je ook gebruik maken van Night Shift, dit zorgt ervoor dat je minder last hebt van het blauwe licht door de oranje filter. Wil je het jezelf helemaal gemakkelijk maken? Dan kun je ervoor kiezen om Night Shift aan te laten gaan zodra de zon onder is. Ga naar ‘Instellingen’, tik op ‘Beeldscherm en helderheid’ en kies ‘Night Shift’.[/listicle]

[listicle]

Buddhify 2

Buddhify is een app die helpt met mindfulness. Of dat nou op kantoor, on the go of op het web is. Je kiest waar je op dat moment mee bezig bent en de app helpt jou met ontspannen. Mediteren wordt vaak gezien als iets zweverigs en in dit geval is daar rekening mee gehouden. De app is juĆ­st voor mensen die het druk hebben en niets hebben met ‘open je derde oog’. Buddhify is zowel te downloaden op Android als iOS.[/listicle]

[listicle]

Headspace: de ultieme mindfulness

Als je de app-trends een beetje volgt dan ken je ‘Headspace’ waarschijnlijk wel. Als je behoefte hebt aan rust in je hoofd, dan is deze app de way to go. Je kunt tien minuten mediteren, maar krijgt ook tips over lichaamsbeweging en een goede nachtrust. Ideaal. De eerste tien dagen zijn gratis, daarna kun je kiezen voor een abonnement. Voor iOS klik je hier en voor Android hier.[/listicle]

[listicle]

Leg je telefoon weg

Misschien wel de meest belangrijke van alle tips. Leg je telefoon weg. Of het nou hebt afgesproken met vrienden of een koffie bestelt, die telefoon hoeft echt niet constant in het zicht te zijn. Hetzelfde geldt voor het slapen gaan. [/listicle]

slaaprituelen

Probeer je telefoon in een andere ruimte te leggen als je gaat slapen, of in ieder geval op een plek waar je niet wordt verleid ‘m toch te pakken. Zo voorkom je wallen omdat je tot drie uur ‘s nachts ons hele YouTube-kanaal hebt uitgeplozen.

Mindful?

Wil je meer weten over mindfulness en smartphonegebruik? Check dan het hele artikel van Bedrock. Wij vinden het in ieder geval goed om ons bewuster te worden van smartphonegebruik. De aanslag op ons lichaam en geest is de afgelopen tien jaar toch behoorlijk geweest.

Reageer op artikel:
Mindfulness met je smartphone: een rare combinatie, toch kan het
Sluiten