Ilona Braam
Ilona Braam | LinkedIn Tech 2 december 2018

MIT’s vliegtuig gebruikt geen propellers maar ionische wolken

Sinds heel vroeger was de mens al gebiologeerd door vogels en het feit dat ze konden vliegen. Uiteraard probeerden we zelf allerlei constructies te maken om ook te kunnen vliegen en uiteindelijk werd dat een iets met vleugels en propellers, dat zelfs de oceaan over kon. De Amerikaanse universiteit MIT lijkt nu echter een nieuwe stap te hebben gezet in de ontwikkeling van het vliegtuig. Onlangs was het tijd voor een eerste testvlucht van hun vliegtuig(je) zonder bewegende onderdelen.

Vliegtuig zonder propellers

Het onderzoeksproject heeft zo’n negen jaar geduurd en is gebaseerd op de “ionische wind” hypothese uit 1920. De theorie bestaat dus al een tijdje, maar MIT is de eerste die hem heeft toegepast voor het creëren van een elektro-aerodynamische voortstuwingskracht bij een vliegtuig. Dankzij deze manier van vooruit gaan zijn er geen propellers of turbines meer nodig, maar komt het vliegtuig vooruit dankzij elektrodes op de vleugels die stikstof ionen produceren.

MIT vliegtuig
Foto: MIT

Vooruit met ionische wolken

Zoals je waarschijnlijk al had verwacht, gaat het echter nog niet om een levensgroot vliegtuig maar om een kleiner prototype. Het vliegtuig heeft dan ook een spanwijdte van 5 meter en weegt iets meer dan 2 kg. De vleugels worden bedekt door dikke en dunne draden, die dienst doen als de positieve en negatieve elektrodes. Met behulp van lithium-polymeer batterijen in de romp van het vliegtuigje, worden de draden positief geladen. Vervolgens trekken ze negatief geladen elektronen uit de moleculen in de lucht aan, waardoor er wolken met ionen achterblijven. Deze wolken reageren weer met de negatief geladen draden met als resultaat dat het vliegtuig vooruit gaat.

Vliegtuig MIT
Foto: MIT

Volgende stap: efficiënter design

Uiteraard moet er nog veel meer getest worden voordat we daadwerkelijk op vakantie gaan in een “ionen vliegtuig”.  MIT heeft er zo’n negen jaar over gedaan om te komen waar ze nu zijn. Het vliegtuig heeft nu tien keer een vlucht van 60 meter afgelegd met een consistente performance. Nu werkt het team aan het efficiënter maken van het design en proberen ze meer ionische wind te genereren met een lager voltage. Ook staat op de planning het vergroten van de voortstuwingskracht.

Het is voor jezelf misschien wat ver gezocht om aan de slag te gaan met het bouwen van een passagiersvliegtuig, maar er bestaan wel leuke hobby projecten. Zo wisten de mannen van het YouTube kanaal FliteTest bijvoorbeeld een Ikea stoel om te toveren tot een werkend vliegtuigje.

Digital Trends

Reageer op artikel:
MIT’s vliegtuig gebruikt geen propellers maar ionische wolken
Sluiten