MLB The Show 22: 4 redenen waarom dit (g)een homerun is

Games Jelle van Es 22 apr 2022

Met MLB The Show 22 krijgen we voor het tweede jaar op rij een nogal aparte titel. Dit is een game gemaakt is door Sony’s San Diego Studio, maar die op alle platformen beschikbaar zijn. Vorig jaar kreeg je hem al op de Xbox Series X en dit jaar is er ook een heuse Nintendo Switch-versie, naast de game die ik op de PlayStation 5 heb gespeeld.

Dat heeft te maken met een overeenkomst die Sony is aangegaan met de MLB. Om verder te mogen gaan met games in deze serie, waaronder dus MLB The Show 22, kreeg men de opdracht om ze ook op andere spelcomputers uit te brengen. Anders zou de licentie verlopen. En zo geschiede. Daarmee is de game ook dit jaar gekgenoeg onderdeel van de Xbox Game Pass, waardoor je een Sony-game dus gratis kan spelen op de Xbox Series X. En als je dat hebt, dan zou ik het echt proberen. Ik ben zeker geen groot fan van de MLB, maar deze gamereeks is gewoon uitstekend. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Road to the Show blijft een feest

Net zoals vorig jaar heb ik de meeste tijd doorgebracht in de Road to the Show. In MLB The Show 22 is dit een modus waarin je je eigen sporter aanmaakt. Vervolgens begin je daar een carrière mee. De MLB is ver uitzicht, aangezien je je als een nobody eerst moet bewijzen in de lagere klassen van het honkbal. Als je daar lang goed presteert, dan krijg je een kans bij het echte werk. Het leuke daarbij is dat je in de wedstrijden echt de hoogtepunten beleeft. Je hoeft dus niet alle negen inningen te spelen. Je speelt de stukken waarbij je aan slag bent of wanneer je in het veld belangrijke momenten voorgeschoteld krijgt. Een wedstrijd voltooien is op die manier een kwestie van minuten.

MLB The Show 22
Road to the Show podcast (Afbeelding: Sony)

Lekkere korte laadtijden

En als je dan klaar bent met de ene wedstrijd en verder wil gaan met de volgende, dan profiteer je van korte laadtijden. Zeker wanneer je de game speelt op de PlayStation 5 of Xbox Series X gaat alles echt razendsnel en vlieg je van de ene naar de andere wedstrijd. Ook wanneer je de game wil gaan spelen op je iPad via de Cloud-gaming mogelijkheid van de Xbox Game Pass merk je dit. Op die manier heb je echt lekker veel aan het gamen.

MLB The Show 22
Meer tijd om te spelen (Afbeelding: Sony)

Makkelijk in te komen

Daarnaast is MLB The Show 22 een game waar je redelijk makkelijk inkomt. Althans, als je de moeilijkheidsgraad langzaam laat opbouwen. Op het laagste niveau worden de ballen eigenlijk altijd wel in het midden aangegeven en leer je te timen. En wanneer je dat een beetje door hebt, dan zal de pitcher meer variatie brengen en moet je naast het timen ook goed kijken of de bal binnen de box wordt gegooid of niet. Het enige waar ik wat moeite mee had, waren alle verschillende statistieken die in de game zijn verwerkt. Als iemand die de MLB totaal niet volgt, snap ik niet veel van al de hardcore statistieken. Maar wie gewoon een leuke sportgame wil spelen, zit bij deze game aan het goede adres.

Je leert de game kennen (Afbeelding: Sony)

Iets te veel van hetzelfde

Ik heb de afgelopen jaren lol gehad met de verschillende MLB The Show-games. Als ik dan kijk naar wat MLB The Show 22 biedt, dan is het toch wel meer van hetzelfde. De manier van presentatie, de verschillende modi en hoe de game speelt, is wel heel erg herkenbaar. Ook de verschillende minigames in de Road tot he Show zijn al een paar jaar hetzelfde en niet erg sterk. Wat dat betreft is het echt jammer dat de ontwikkelaar vooral bezig is met het uitbrengen van de game op meerdere platformen in plaats van met vernieuwing te komen. Als je de game vorig jaar hebt gehaald, dan zou je deze echt wel kunnen overslaan. Tenzij je met alle nieuwe rosters en actuele gegevens los wil gaan.

Te herkenbaar wellicht (Afbeelding: Sony)

MLB The Show 22 is nu beschikbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X, Xbox One en Nintendo Switch. Mocht je de game op de Xbox willen spelen, dan is het goed om te weten dat de game onderdeel is van Xbox Game Pass.

Xbox Game Pass krijgt meer Ubisoft games (en begint direct goed)