Jelle van Es | LinkedIn Gaming 20 feb 2018

Monster Energy Supercross Review: Racen in de blubber

Milestone is een Italiaanse ontwikkelaar die per jaar gemiddeld zo’n vier racegames publiceert. Het zijn games waarin de passie voor het racen duidelijk naar voren komt, maar waarbij de aankleding soms wat aan de wensen overlaat. Dat kunnen we eigenlijk ook weer zeggen over Monster Energy Supercross. Een game die heerlijk speelt, maar wel wat problemen kent.

Scheuren door de modder in Monster Energy Supercross

Monster Energy Supercross is een game waarbij je op motoren door de modder scheurt. Dat ken je wellicht van de MXGP-games. Het verschil tussen die games en deze is dat je in Monster Energy Supercross rondrijdt in Amerikaanse stadions. Dat zorgt net voor iets meer spektakel. De banen zijn namelijk iets kleiner en de verschillende jumps zitten dichter op elkaar. Ook zorgt de nachtelijke setting en het vuurwerk voor een ander gevoel. Dit zijn daarbij de vijf punten die ons zijn opgevallen.

Monster Energy Supercross

Scheurt heerlijk

De grootste kracht van Monster Energy Supercross is dat het gewoon heel lekker wegscheurt. Vanaf het moment dat je de race begint voel je de strijd tegen de modder. Het is zaak om bochten goed aan te snijden en met de juiste snelheid door te komen. Met name de haarspeldbochten zijn daarbij een behoorlijke uitdaging. Zeker wanneer je midden in het veld rijdt en met veel andere rijders in strijd om posities aan het vechten bent is dit een toffe uitdaging.

Monster Energy Supercross

Elke jump een uitdaging

Tijdens de race krijg je natuurlijk om te maken met verschillende jumps. Elke jump is daarbij een uitdaging. Je moet zorgen om met genoeg snelheid aan te komen en vervolgens vlak voor de sprong je motor even optrekken, zodat hij net iets verder landt. Je wilt namelijk achter een heuvel landen en niet er midden op, omdat je op die manier snelheid verliest. Een goede jump kan er zodoende voor zorgen dat je flink wat tijd wint. Dus samen met het bochten werk heb je dus een extra uitdaging en dat optelsommetje maakt elke race boeiend. Daarnaast krijg je voor goede jumps punten, waarmee je in levels omhoog gaat en bepaalde dingen vrijspeelt. Het loont dus om telkens zo goed mogelijk te presteren.

Monster Energy Supercross

Je eigen banen maken

Mocht je de huidige banen niks vinden, dan kun je ook gewoon je eigen banen maken. De trackeditor is redelijk uitgebreid en geeft je heel wat opties om je droombaan te maken. En het mooie daarbij is dat je die kunt delen met de rest van de wereld. Dat betekent dus ook dat je topbanen kunt binnenhalen die andere spelers hebben gemaakt. Op papier kun je de game zodoende dus heel erg lang spelen.

Monster Energy Supercross

Carrièremodus is kaal

Toch zijn er punten aan Monster Energy Supercross die de game minder maakt. Zo is de carrièremodus nogal kaal. Het lukt ontwikkelaar Milestone maar niet om iets neer te zetten dat op lange termijn boeiend is. Je racet eerst in een klein kampioenschap om daarna in het grote kampioenschap te strijden. Het probleem daarbij is dat je eigenlijk alleen maar wat races afgaat en dan punten krijgt en dan hopelijk kampioen wordt. Het had fijn geweest als er iets meer body in zou zitten met boeiende uitdagingen.

Monster Energy Supercross

Framerate op console minder fijn

Ik heb Monster Energy Supercross zowel op de pc als op een PlayStation 4 Pro gespeeld. Hoewel beide games ongeveer hetzelfde ogen, is het opvallend dat de framerate op de console een stuk minder is. Met name de start waar je met zo’n twintig man op de eerste bocht op scheurt is problematisch, maar ook wanneer je met een paar rijders in een haarspeldbocht zit loopt het niet lekker. Dat is soms wat frustrerend.

Monster Energy Supercross

Win Monster Energy Supercross

Tot slot hebben we nog goed nieuws. We hebben namelijk een Xbox One en PlayStation 4-versie van de game die we weg kunnen geven. Als je hier kans op wilt maken, vragen we je het onderstaande formulier in te vullen. Succes!

Monster Energy Supercross is nu beschikbaar op de PlayStation 4, pc en Xbox One. Wil je liever een racegame met auto’s in de blubber, dan is wellicht de game Gravel straks iets voor jou.