Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Gaming 24 jan 2018

In gesprek met Kaname Fujioka, de ontwikkelaar van Monster Hunter World

Deze week krijgen we met de release van Monster Hunter World één van de eerste grote games van dit jaar. Donderdag kun je onze uitgebreide review lezen, maar voordat het zover is, hebben we eerst nog de mogelijkheid gehad om de ontwikkelaar van Monster Hunter World te spreken. Het gaat daarbij om Kaname Fujioka, die als producer werkt bij het team.

Monster Hunter World interview

Kunt u in één zin uitleggen wat Monster Hunter World is?

“Monster Hunter World is een co-op multiplayer actiegame, waarbij je op een actievolle manier zoals je Capcom gewend bent, met vrienden kunt jagen op enorme monsters. Oké, het is een beetje een lange zin, maar dat is in de basis wat de game is.”

De vorige delen waren voornamelijk in Japan succesvol. Waarom is dit een goede titel voor Westerse gamers?

“We denken dat dit een game is voor iedereen. We hopen dat iedereen plezier kan hebben in onze gamewereld. Daarnaast valt ons op uit de verschillende beta’s dat gamers het fantastisch vinden om tijdens hun avonturen materialen te verzamelen en daarmee gear en wapens te maken. Europese spelers lijken dat erg leuk te vinden en zijn continu op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Het is ook een beetje de vicieuze cirkel van hunting, gathering en crafting die centraal staat in de game.”

Monster Hunter World
Waarom duurde het zolang voordat jullie Monster Hunter-game op de console uitbrengen in plaats van de handheld?

“Nu is het juiste moment om terug te keren op de consoles. De technologie van de nieuwe consoles geeft ons veel mogelijkheden. Zo kunnen we mooie werelden maken en de monsters voorzien van de passende AI. Waarom het zo lang heeft geduurd heeft te maken met het feit dat we onze visie probeerden te koppelen aan de juiste hardware. We hebben veel games in de reeks op de PlayStation Portable uitgebracht, omdat we het idee hadden dat je met dat platform makkelijk bij elkaar kon komen en samen te gamen. In de breedte wordt de Monster Hunter-reeks gezien als één van de redenen waarom de PSP een commercieel succes was in Japan.

Monster Hunter World

In die jaren hebben we echter ook veel vragen van gamers gekregen die graag een diepe ervaring op het grote scherm wilde hebben. Wij denken dat dit het juiste moment is met de juiste techniek en de sterke online verbindingen.”

De keren dat ikzelf in Japan op evenementen was, was de animo voor Monster Hunter-games enorm groot. Wat maakt het dat de games zo populair zijn in Japan?

“Het is een game waarbij geweld niet heel erg wordt verheerlijkt, wat goed past bij het publiek. Het is daarmee een game die in Japan goed gespeeld wordt tussen ouders en kinderen. Dat helpt ons met het succes.

Daarnaast zijn veel gamers met de Monster Hunter-games begonnen toen zij op de middelbare school zaten en op de PSP de game speelde. Het zijn goede herinneringen, die zij willen vasthouden. Met Monster Hunter World zijn ze wat ouder, hebben ze een baan en willen zij na het werk lekker op de tv gamen. Op die manier is de game erg populair.

Maar ook in Europa zien we dat de serie populair is. Op de afgelopen Paris Games Week zagen we lange rijen om de game te spelen. Wij hopen dat Monster Hunter World echt een game voor iedereen wordt.

Monster Hunter World

Tot slot waren er weinig coöperatieve games toen Monster Hunter uitkwam. Het samenspelen sprak veel Japanners aan.”

Hoe gaan jullie er voor zorgen dat Monster Hunter World niet repetitief is?

“Ten eerste hebben we nu een uitgebreide storymodus, waar veel in te beleven valt. En er is genoeg te verzamelen om daarmee nieuwe gear te scoren. Hopelijk zorgt dat er voor dat het lang boeiend blijft.”

Monster Hunter World
Wat is de tofste monster in de game?

“Ik denk dat de Elder Dragons, die je tijdens het hoofdverhaal tegenkomt, leveren hele boeiende gevechten op. Hopelijk hebben de fans daar ook veel plezier mee.”

Monster Hunter World komt op 26 januari uit. De game verschijnt dan op de Xbox One en PlayStation 4. Later dit jaar komt hij ook nog uit op de pc. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan onze handige overzichtspagina.

Reageer op artikel:
In gesprek met Kaname Fujioka, de ontwikkelaar van Monster Hunter World
Sluiten