Jelle van Es | LinkedIn Gaming 25 jan 2018

Monster Hunter World Review: game waar je lang mee los kunt gaan

Monster Hunter-games zijn tot nu toe voornamelijk in Japan populair geweest. Ontwikkelaar Capcom heeft in het Westen altijd geprobeerd om een voet op de grond te krijgen, maar het was het altijd net niet. Met Monster Hunter World komt daar eindelijk verandering in. Hoewel de bekende Monster Hunter-formule met het jagen op enorme beesten en het scoren van loot nog altijd bestaat, is het interessanter voor gamers in het Westen geworden.

Ten eerste komt dat door het platform waar Monster Hunter World op verschijnt. Nadat de serie jarenlang exclusief was voor de handhelds, is dit een game die op de PlayStation 4 en Xbox One verschijnt, platformen waar wij meer op gamen dan op een handheld. Daarnaast is de gameplay iets minder houterig. Je kunt nog altijd erop los rammen met enorme zwaarden, maar er zijn ook kleinere wapens en guns voor andere manieren van spelen.

Monster Hunter World

Monster Hunter World begint wanneer jij als onderdeel van een expeditie met jouw boot aankomt in de nieuwe wereld. Hier valt in verschillende omgevingen veel te ontdekken. Centraal hierin is een kleine nederzetting. Daar neem je quests aan en verbeter je wapens. Van daaruit ga je naar één van de verschillende gebieden om een nieuw avontuur te beleven.

Monster Hunter World is een game waar je jezelf heerlijk in kunt verliezen. Ja, soms is het een beetje een herhaling van zetten, omdat je op bepaalde monsters moet jagen om die ene upgrade van je wapen te scoren. En de Engelse stemmen zijn wat aan de matige kant (de purist zet ze op het Engels), maar buiten dat is het een game waar ik veel lol mee heb beleefd. Dit zijn de vijf sterkste punten van Monster Hunter World.

Monster Hunter World kent een fijn combatsysteem

Ik vond de oude Monster Hunter-games niet fijn spelen. Met Monster Hunter World heb ik daar geen problemen mee gehad. Vanaf het allereerste moment hakte ik er met twee kleine dolken vrolijk op los. Zij hadden als voordeel dat je aanvallen sneller zijn. Spelen met deze dolken voelt zodoende als een actiegame, in plaats van de trage Monster Hunter-ervaring. Zij hebben als nadeel dat de uitgedeelde damage nogal laag is. Niet veel later ben ik overgestapt op een enorm zwaard om daar rakere klappen mee te hakken. En dan heb je nog tien andere varianten. Elk wapen voelt uniek aan en het is leuk om mee te spelen.

Monster Hunter World

Enorme monsters voor lange gevechten

Elke keer als je de wildernis betreedt, dan weet je dat er geknokt gaat worden. De kleinere dieren zijn daarbij een peuleschil en vooral handig om af te maken om zo bepaalde loot te scoren en mini-missies te voltooien. Het zijn met name de grote beesten die voor uitdaging zorgen. Met hen ben je soms wel meer dan een kwartier in gevecht. Daarbij moet je ontdekken wat de zwakke plekken zijn en de juiste tactiek om hen uit te schakelen. Elke keer als je een nieuw groot beest vindt, dan is dat een klein feest. Helemaal als je in een gevecht bent met één beest en je daarbij in het territorium van een ander monster terecht komt. Met een beetje mazzel vallen de twee monsters elkaar aan en ben jij de lachende derde.

Monster Hunter World

Genoeg te ontdekken en te doen

Bij games als Monster Hunter World is het altijd maar de vraag hoe lang het leuk blijft. Het gaat voornamelijk om het scoren van loot en daardoor sterker te worden. Maar na een flink aantal uur spelen ben ik verre van verveeld. Het verhaal van de game waarin nieuwe quests en gebieden worden gegoten blijft boeiend. Daarnaast heb ik er totaal geen probleem mee om meer dan eenmaal op mijn eigen gemak terug te keren naar een eerder gebied en daar op grote beesten te jagen.

Monster Hunter World

Constant jezelf verbeteren

Dat doe ik omdat ik op die manier bepaalde loot wil scoren waarmee ik mijzelf kan verbeteren. Zo kan ik mijn bestaande wapen aanpassen, maar is het ook mogelijk om mijn armor te verbeteren of gewoon een compleet nieuwe set te maken. De game is toegankelijk, maar ook uitgebreid en er is een bepaalde spanning van wat voor loot je krijgt wanneer je het karkas van een gevallen monster open snijdt.

Monster Hunter World

Makkelijk met anderen spelen

Monster Hunter World is in principe uitstekend in je eentje te spelen, maar de game komt vele malen beter tot zijn recht wanneer je het online met andere speelt. In mijn ervaring waren er nog niet veel mogelijkheden om met vrienden te spelen, maar wel heb ik regelmatig hulp geboden aan andere spelers. Ook heb ik samen met vreemden quests voltooid. Met name de gevechten tegen een groot beest zijn zo een stuk interessanter. Je kunt er voor zorgen dat één speler de tegenstander afleidt, terwijl de andere hem gemakkelijk op zijn zwakke plek kan raken. Ik kan wat dat betreft niet wachten om dit avontuur echt met vrienden te spelen.

Monster Hunter World

Win Monster Hunter World voor de PlayStation 4

Kortom, Monster Hunter World is een waanzinnige game om dit jaar mee af te trappen. En wij kunnen daar een handje mee helpen. Wij mogen namelijk Monster Hunter World voor de PlayStation 4 weggeven. Door het onderstaande formulier in te vullen maak je daar automatisch kans op.

[contact-form-7 id=”304356″ title=”Winactie Monster Hunter World”]

Monster Hunter World is vanaf 26 januari beschikbaar op de PlayStation 4 en de Xbox One. Later dit jaar moet de game ook nog op de pc verschijnen. Wil je meer lezen over games? Bezoek dan onze handige overzichtspagina.