Column: muziek in games en waarom dit jouw spelervaring bepaalt

Muziek en videogames, heb jij ooit bij het belang hiervan stil gestaan? Ik niet! Totdat ik er écht over ging nadenken en op onderzoek uitging. Gamemuziek is namelijk super belangrijk. Ook voor jou!

Ik ken bijvoorbeeld de soundtrack van Mario beter dan het spel zelf; de Atari-geluiden heb ik jaren later zeker terug horen komen op technofestivals; en de liedjes die ik leuk vind zijn bepaald door de radiozenders van mijn gestolen Grand Theft Auto’s.

Het heeft allemaal te maken met nostalgie. Dit is de muziek die je constant hoorde toen je jong was, terwijl je bezig was met je grootste hobby.

Twee weken geleden probeerde ik een kaartje te bemachtigen voor Video Games Live in Lissabon. Helaas.. Uitverkocht. Tijdens het event feesten tienduizend mensen op de greatest hits onder de videogames-muziek. Het kan natuurlijk ook specifieker, zo bewees de Heineken Music Hall in Amsterdam afgelopen 29 september met de show The Legend Of Zelda: Symphony Of The Goddesses.

Wel aanwezig op Video Games Live was fan van het eerste uur Francisco de Sousa. Hij uploadde via #videogameslive vele filmpjes, waardoor de thuisblijvers een beetje mee konden genieten.

“Het heeft allemaal te maken met nostalgie. Dit is de muziek die je constant hoorde toen je jong was, terwijl je bezig was met je grootste hobby,” vertelt Francisco. “Bovendien wordt er echt prachtige muziek gecomponeerd, met compleet uiteenlopende genres, waardoor het nooit verveelt.” Dit is zijn favoriet:

Nu snap ik dat een liefhebber als Francisco, wiens Spotify-lijsten door spelmuziek worden gedomineerd, een extreme vorm van het fanschap is. Maar gamemuziek is belangrijk en dat moeten we niet vergeten, vindt Gregory Markus. Hij werkt voor RE:VIVE, een afdeling van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.

Net als dat geur je naar een bepaalde plek brengt, doet muziek dat ook.

RE:VIVE is een recordlabel waar dj’s en producers tracks maken door samples uit het archief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid te gebruiken. “Toen wij bij RE:VIVE nadachten over hoe wij mensen konden interesseren en leren over archiefgeluiden kwamen we al vrij snel op muziek,” aldus Gregory.

Het label werkt graag in thema’s en op deze manier zijn er al toffe tracks uitgekomen met uiteenlopende onderwerpen als de Nieuwmarkt in 1975, Schiphol, en het Damrak.

November was voor RE:VIVE de maand voor de Nederlandse Retro Videogames. Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is een van de weinigen ter wereld dat naast televisie en radio, ook game geluiden archiveert. Gregory besloot dat het tijd was voor een trip down memory lane met spellen als Zone 7, Eindeloos en Maze thriller.

“Geluiden uit videogames zijn super persoonlijk,” vertelt Gregory. “Iedereen heeft er wel een ander gevoel bij. Net als dat geur je naar een bepaalde plek brengt, doet muziek dat ook. Toen ik jong was heb ik een jaar lang gespendeerd bij een vriendje thuis: aan één stuk door World of Warcraft spelen. Als ik daar nu geluiden van hoor, dan brengt dat mij meteen terug naar die zolderkamer.”

Om (beginnende) producers het belang van archief- en gamegeluiden te laten inzien, organiseerde RE:VIVE een Retro Games Sampling Workshop. Gamefanaten én producer-duo Know V.A. gaven leiding aan de cursus. Ik sprak met één helft van het duo: Feico de Muinck Keizer.

Voor Feico begon de liefde voor gamemuziek al vroeg. “Zelfs als ik met Lego speelde zette ik Age of Empires 2 of Donkey Kong op de Super Nintendo aan, enkel als achtergrond geluid. Het was mijn eerste ontmoeting met elektronische muziek.”

De muziek wordt gemaakt om de sfeer van het spel te versterken of te bepalen.

Volgens Feico is het produceren van gamemuziek, een kunst an sich. “Het is ontzettend lastig om zulke mooie, doch functionele muziek te maken. De muziek wordt gemaakt om de sfeer van het spel te versterken of te bepalen. Gedurende het spel gebeurt dit ook, maar ondanks de continue aanwezigheid, gebeurt het nog best impliciet op de achtergrond.

Gamemuziek is de bescheiden altruïstische component van de game: het geeft zó veel, terwijl het nooit de aandacht pakt.” Dit is Feico’s favoriet:

Alle deelnemers van de workshop kwamen na drie uur met totaal verschillende tracks op de proppen. Dit geeft volgens Feico perfect weer, waarom het zo goed is wat RE:VIVE doet.

“Dit is dé kracht van archiefgeluiden en samplen, en al helemaal met betrekking tot games. Iedereen heeft andere emoties en herinneringen aan een bepaald gamegeluid. Uit één kunstwerk kunnen er meerdere vloeien.”

Door er vervolgens niet opzettelijk aandacht aan te geven, laat ik de onzelfzuchtige rol van de gamemuziek, zijn prachtige werk doen.

Het is duidelijk. Er schuilt een wondere wereld plaats tussen games en muziek waar ik niets vanaf wist. Misschien iets beter opletten de volgende keer? Nee. Dat is niet nodig. Het zit ergens in mijn hoofd opgeslagen. Door er vervolgens niet opzettelijk aandacht aan te geven, laat ik de onzelfzuchtige rol van de gamemuziek, zijn prachtige werk doen.

Insert coin to begin

Reageer op artikel:
Column: muziek in games en waarom dit jouw spelervaring bepaalt
Sluiten