Gaming 4 jul 2018 Jelle van Es

MXGP Pro Review: Scheurt lekker door de modder

Het Italiaanse Milestone is een ontwikkelaar die per jaar zo’n vier of meer racegames uitbrengt. Dit jaar hebben ze al MotoGP 18 en Monster Energy Supercross gebracht, probeerde ze met Gravel een alternatief voor Dirt uit te brengen en moet het realistische motorrace spel Ride 3 dit jaar ook nog uitkomen. MXGP Pro komt daar ook nog eens bovenop.

Dit is volgens mij de derde MXGP-game van de ontwikkelaar. De vorige twee games waren zeker niet slecht, maar miste tegelijkertijd ook dat beetje extra om echte te boeien. In vergelijking met die games doet MXGP Pro een stap in de goede richting. Maar is de ontwikkelaar er nog niet. Dit zijn de vijf punten die ons opvielen tijdens het spelen.

MXGP Pro ziet er degelijk uit

De game is zeker niet de mooiste racegame ooit, maar in vergelijking met de andere games die Milestone heeft uitgebracht viel de visuele stijl me in positieve zin zeer mee. Omgevingen zijn groot en mooi, je ziet langzaam maar zeker sporen door de modder op de baan ontstaan. En ook de verschillende rijders, de lichteffecten en de animaties wanneer je over de baan stuitert zijn naar behoren.

MXGP Pro

Scheuren door de modder is echt andere koek

Een ander fijn punt aan MXGP Pro is dat ik voor het eerst nu echt het gevoel heb dat ik door de modder aan het crossen ben. Bij de voorgaande games voelde het allemaal een beetje zweverig en speelde het als een normale motorracegame. In MXGP Pro doe je er soms verstandiger om geen rem aan te raken en gewoon door bochten te glijden. Het is wat bruter en stoerder en is een fijne afwisseling.

MXGP Pro

Open playground om de basis te leren

Natuurlijk kun je in de game aan de slag met een carrièremodus of verschillende losse races doen. Dat is een manier om de basis te leren. Je begint echter in een groot bos, wat één groot speelveld is. Op deze playground kun je gaan rondscheuren en een oefenwedstrijd doen. Op die manier leer je makkelijk en effectief hoe je het beste door de modder kunt scheuren en hoe je de meeste snelheid behoudt terwijl je over een heuvel springt. Het is een fijne en toegankelijke manier om kennis te maken met de wereld waar je in terecht komt.

MXGP Pro

Winnen zorgt voor voldoening

Soms heb je van die racegames waarbij je in de eerste race met twee vingers in je neus met de winst er vandoor gaat. Dat je F1 2018 speelt en de GP van Australië in een Sauber wint zeg maar. In MXGP Pro begon ik in de carrièremodus echt met een matige motor in het middenveld en moest ik echt moeite doen om in de top 5 te finishen. Als je dan wint, dan geeft dat veel voldoening en heb je gelijk zin om de volgende race te spelen.

MXGP Pro

Laadtijden zijn echt te lang

Toch kent MXGP Pro één groot nadeel: de game heeft last van redelijk lange laadtijden. Iets dat we wel vaker zien bij games van Milestone. Meer dan eens heb ik een volle minuut moeten wachten totdat een race klaar was om te spelen. Zeker wanneer je een tweede manche rijdt op hetzelfde circuit, dan is zo’n laadtijd echt niet te accepteren en het haalt de flow uit de game.

MXGP Pro

MXGP Pro is nu beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Lijkt de game je wat? Dan hebben we goed nieuws. We mogen namelijk twee exemplaren van de game weggeven. Het enige dat je daarvoor moet doen is het onderstaande veld invullen. En wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan onze overzichtspagina hier.
[contact-form-7 id=”322004″ title=”Motorspel winactie”]