Nacon Daija Arcade Stick Review: Perfect voor vechtgames

Jelle van Es 4 dec 2018 Gaming

Vechtgames zoals je die vandaag op de console speelt, kennen hun oorsprong in de arcadehal. Als je wat ouder bent, dan zul je vast Street Fighter II wel herinneren. Die was zoveel beter in de arcadehal dan op de spelcomputer, wat met name te maken had met het feit dat je minder knoppen beschikbaar had. Met de huidige controllers heb je dat probleem niet, maar toch blijven vechtgames wat mij betreft beter wanneer je een arcadestick gebruikt. Nacon komt nu met hun versie in de vorm van de Daija Arcade Stick.

Nacon is een merk die de laatste jaren langzaam maar zeker zijn catalogus van hoogwaardige gaming gear uitbreid. De doorbraak werd gedaan met hun PlayStation 4 Pro Controller, die in 2019 een derde versie krijgt en draadloos is. Ook de Nacon Daija Arcade Stick kun je zien als een arcadestick die van alle markten thuis is. Dit zijn de vijf punten die ons tijdens het spelen zijn opgevallen.

Lekker zwaar

Een arcadestick leg je op je schoot en dan is het belangrijk dat deze niet verschuift terwijl je ermee speelt. Het helpt dan ook enorm als hij zwaar is, zodat hij goed stevig op je schoot ligt. Wat dat betreft is de Nacon Daija Arcade Stick nagenoeg perfect. Hij is echt lekker zwaar en robuust. Vanaf het eerste moment dat je hem op schoot hebt liggen, voelt het goed en kun je losgaan.

Nacon Daija Arcade Stick

Stevige knoppen

Daarbij hoef je niet bang te zijn dat je te wild speelt. De actieknuppel en de verschillende actieknoppen voelen heerlijk stevig aan en lijken uit te stralen dat ze wel tegen een stootje kunnen. Zodoende kun je zonder moeite in games als Street Fighter V, SoulCalibur VI en Tekken 7 de meest toffe combo’s er uit gooien zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij het tijdens het spelen gaat begeven.

Nacon Daija Arcade Stick

Alle functies van de PS4 zitten er op

Met de arcadestick heb je overigens geen PlayStation 4-controller meer nodig. Aan de zijkant zitten alle functies die je ook op de controller hebt zitten. Zo kun je via de Share-knop makkelijk een livestream beginnen en mocht een touchpad nodig zijn voor bepaalde titels, dan heb je die ook. Ook de opties voor de knoppen die je hebt wanneer je de pookjes indrukt zitten aan de zijkant. Kortom, alles wat je nodig hebt, heb je bij je. Daardoor kun je naast vechtgames ook heel goed een arcadegame als Broforce met arcadestick spelen. Tevens heb je de optie om de controller zo in te stellen zodat je hem ook op de PlayStation 3 of de pc kunt gebruiken. En als je er dan klaar mee bent, dan rol je de USB-kabel op en plaats je die in een vakje van de arcadestick, waardoor je ook geen last hebt van kabelbrij.

Nacon Daija Arcade Stick

3.5 mm headset inpluggen

Mocht je tijdens het spelen graag een headset gebruiken die je in je controller propt, dan is het goed om te weten dat je die functie ook met de arcadestick hebt. Op die manier kun je nog beter naar het gamegeluid luisteren terwijl je speelt. Doordat hij handig aan de voorkant zit, hoeft je kabel ook niet al te lang te zijn.

Nacon Daija Arcade Stick

Customizen zoals jij het wilt

Als je iets meer wilt van je arcadestick, dan is het goed om te weten dat ook op dat gebied de Daija Arcade Stick niet tegenvalt. Zo kun je de faceplate aan de bovenkant zeer makkelijk er uithalen en er een andere faceplate in plaatsen. Handig als je een beetje het gevoel wilt hebben dat je een unieke controller hebt. Daarnaast kun je hem met twee knopjes aan de zijkant openen en aan de binnenkant met draad en schroevendraaier gaan klooien en zo de controller helemaal zo te maken zoals jij het wilt. Ik zou zelf niet weten waarom, maar voor de fanatiekeling is het fijn dat de keuze daar is.

Nacon Daija Arcade Stick

De Nacon Daija Official Arcade Stick is nu beschikbaar. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.