NASA doorbreekt de geluidsbarrière met bijzonder vliegtuig

Tech Dennis Mons 5 jan 2023
Leestijd: 2 minuten

Normaal gesproken hoor je een luide knal als een vliegtuig of voertuig door de geluidsbarrière gaat, maar bij NASA’s nieuwe vliegtuig zal dat muisstil gebeuren.

Het werd lange tijd als onmogelijk geacht: door de geluidsbarrière zonder een luide knal te ‘maken’. Dit gebeurt wanneer deze harder gaat dan 1.235 kilometer per uur, ook wel Mach 1 genoemd.

NASA wil supersonisch gaan zonder knal

NASA heeft nu een nieuw vliegtuig ontworpen, de X-59, om de geluidsbarrière te doorbreken zonder een luide knal te veroorzaken. Normaal gesproken, wanneer iets de geluidsbarrière doorbreekt, wordt een enorme knal gehoord op afstand, afhankelijk van de hoogte van het vliegtuig.

Maar NASA’s X-59 vliegtuig zal proberen de geluidsbarrière te doorbreken zonder een knal te veroorzaken. Dit is onderdeel van NASA’s Quesst-missie, die samenwerkt met luchtvaartinnovatoren van Lockheed Martin. Ze willen dus een vliegtuig te ontwikkelen dat de geluidsbarrière kan doorbreken, maar ook stiller dan normaal.

NAsA X59 geluidsbarrière
De indrukwekkende X-59. (Afbeelding: Lockheed Martin)

NASA zegt dat het al meer dan 75 jaar geleden is sinds de eerste knal klonk boven de Californische woestijn. Het X-1 team lukte het om te doen wat velen onmogelijk achtten. Op 14 oktober 1947 ging de Bell X-1 van de US Air Force door de geluidsbarrière, gevlogen door piloot Chuck Yeager.

Alle ramen eruit

NASA wil dat in 2023 voortzetten met de lancering van de X-59. De eerste test stond oorspronkelijk gepland om in 2018 boven Texas te worden uitgevoerd.

Een vliegtuig dat op geringe hoogte sneller dan het geluid vliegt, kan door de kracht van de supersonische knal op de grond een spoor van vernieling veroorzaken. Er zijn meldingen gemaakt van gesprongen ruiten en zware schade aan bouwwerken.

Het doel van NASA is om te helpen vliegtuigen te ontwikkelen die met de snelheid van het geluid kunnen vliegen, zelfs als ze boven land vliegen. Dit is sinds 1973 namelijk verboden is vanwege de luide knal die ontstaat.

De achterliggende gedachte is dat het deuren opent nieuwe commerciële supersonische reisopties.

NASA heeft nog niet vrijgegeven op welke datum de tests gepland staan, maar NASA heeft wel gesteld het hopelijk dit jaar plaats te vinden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen