Sam Dille
Sam Dille Research 21 mei 2022

Last van negatieve gevoelens? Dit zou zomaar de oplossing kunnen zijn

Wist je dat mannen zich veel minder vaak laten behandelen voor negatieve gevoelens dan vrouwen? Dit is niet omdat ze minder hulp nodig hebben, maar omdat nog steeds niet duidelijk is hoeveel mannen met deze problemen rondlopen. En dat komt dan weer doordat veel mannen niet aan de bel trekken en hulp zoeken. Daarom doen wetenschappers op dit moment onderzoek naar hoe ze het mannelijk geslacht het beste kunnen overtuigen.

Een voorbeeld hiervan is de studie in het American Journal of Clinical Nutrition. Dit onderzoek bewees dan er een belangrijke factor vaak over het hoofd wordt gezien: het eetpatroon. Een speciaal dieet kan aantoonbaar de negatieve gevoelens van jonge mannen verbeteren.

Dit dieet helpt je af van negatieve gevoelens

De onderzoekers raden neerslachtige mannen aan om een mediterraan dieet aan te houden. Je selecteert dan je voedsel op dezelfde manier als mensen uit Zuid-Europa. Naast het effect is dit dieet ook een stuk lekkerder dan je denkt, waardoor je het langer volhoudt. Over het algemeen geeft het mediterrane dieet prioriteit aan olijfolie, noten, volle granen, vette vis, peulvruchten en kleurrijke groenten. Vooral deze voedingsstoffen zijn effectief tegen negatieve gevoelens.

Peulvruchten
Peulvruchten zitten vol antioxidanten. (Afbeelding: Unsplash)

Depressieve klachten verbeteren aanzienlijk

In de eerder genoemde studie werd een groep van 72 mannen in twee groepen verdeeld. Elke deelnemer had last van negatieve gevoelens, zoals neerslachtigheid, stress of slaapproblemen. Eén groep volgde het dieet wel en de ander niet. De groep die op dieet ging, sprak drie keer per week een voedingsdeskundige. Ze kregen ook een boekje met recepten. De dieetgroep werd geadviseerd om zich te houden aan een dagelijks dieet van:

  • Vijf tot acht porties volle granen
  • Vijf of meer porties groenten
  • Twee of meer porties fruit
  • Een portie peulvruchten
  • Een portie noten en zaden
  • Drie porties olijfolie
  • Een tot twee porties zuivel

Wekelijks aten de proefpersonen tegen hun negatieve gevoelens:

  • Twee porties vis
  • Twee tot drie porties gevogelte
  • Een portie rood vlees

In vergelijking met de andere groep ervoer de dieetgroep aanzienlijke verbeteringen. Ze hadden minder negatieve gevoelens, sliepen beter en voelden zich energieker. De wetenschappers verwachten dat de resultaten hetzelfde zullen zijn bij jonge vrouwen.

Vis tegen negatieve gevoelens
De proefpersonen aten twee porties vis per week. (Afbeelding: Unsplash)

Waarom werkt een mediterraan dieet zo goed tegen negatieve gevoelens?

De onderzoekers hebben een voorzichtige verklaring voor het effect van het dieet. De betrokken voedingsstoffen zorgen namelijk voor een aantal belangrijke ontwikkelingen in ons lichaam. De stoffen verzachten bijvoorbeeld ontstekingen, verhogen de hersenactiviteit en verminderen stress. De resultaten suggereren ook dat negatieve gevoelens al na korte tijd sterk zijn afgenomen.

Wat het drinken van aloë vera met je lichaam kan doen

Voor veel mensen is een dieet echter geen wondermiddel tegen negatieve gevoelens. Het wordt juist gezien als een handig hulpmiddel als het even een dagje tegenzit. Heb jij serieuze mentale klachten, neem dan een kijkje op MIND Korrelatie. Hier kun je bellen of chatten met een hulpverlener.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Last van negatieve gevoelens? Dit zou zomaar de oplossing kunnen zijn
Sluiten