Op deze opvallende manieren gaat Netflix nieuwe gebruikers aantrekken

Hoewel Netflix behoorlijk populair is, kwam vorige week toch het bericht dat ze teleurstellende cijfers met betrekking tot nieuwe abonnees hadden binnengekregen en hun targets niet hadden gehaald. Helaas voor de streamingdienst betekende dit een behoorlijke daling van hun aandelen naar 364,23 dollar. Er lijken echter verschillende plannen in werking te zijn om deze daling weer om te keren en Netflix nog groter te maken dan het al is. Deze plannen zijn ook broodnodig, gezien de dreiging van streamingdiensten van onder andere Apple en Disney.

Vroegere promotie nieuwe concent

In een gesprek met Fast Company eerder dit jaar liet Netflix vice president van productinnovatie Chris Jaffe weten niet erg onder de indruk te zijn van de manier waarop Disney omgaat met de marketing van hun nieuwe films.

Disney komt namelijk al ver voordat nieuwe content uitkomt met teaser trailers, trailers en foto’s. Jaffe zou uitvoerig bezig zijn geweest met testen en deze methode zou niet resoneren bij het Netflix publiek. Hij is van mening dat je mensen pas op nieuwe content moet wijzen wanneer ze daar ook daadwerkelijk iets mee kunnen doen. Jaffe legt verder niet uit wat ze dan zouden moeten doen, maar mogelijk doelt hij hiermee op toevoegen van de content aan je volglijst.

Toch lijkt Netflix nu ook de Disney kant op te gaan en op zich is dat ook niet zo raar. Disney heeft tenslotte toch wel behoorlijk wat succes met zijn nieuwe titels. Zo kunnen we bijvoorbeeld pas volgend jaar seizoen drie verwachten van The Crown en is er toch al een shot verschenen van Helena Bonham Carter als prinses Margaret. Ook mochten we ook al smullen van een teaser trailer van Stranger things, hoewel we ook nog behoorlijk lang moeten wachten op het nieuwe seizoen. Met deze nieuwe marketing strategie lijkt Netflix nieuwe content toch wat meer te willen hypen om meer gebruikers aan te trekken.

Nieuw interface

Ook het televisie interface van Netflix is aangepakt en maakt het voor gebruikers makkelijker om door de content heen te gaan. De Netflix director van productinnovatie laat weten dat het bij het nieuwe design het er vooral om draait dat abonnees makkelijker meer nieuwe titels kunnen ontdekken. Het doel is om mensen te helpen met het vinden en bekijken van meer content. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat mensen met een abonnement ook bij Netflix blijven en dat gebruikers met een proefabonnement na de proefperiode blijven hangen.

Ander soort content

Het lijkt erop dat het bedrijf ook misschien ander soort gebruikers wil gaan aantrekken door met ander soort content te komen. Onlangs liet de radiozender Sirius XM weten dat Netflix bij hun een eigen comedy kanaal gaat verzorgen vanaf januari 2019. Hiermee bereikt Netflix meteen alle Sirius luisteraars, welke mogelijk overgehaald worden om ook Netflix’s comedy titels te gaan bekijken. Ook is de streamingdienst vorig jaar wat bezig geweest met podcasts en hebben we nu bijvoorbeeld de podcast You Can’t Make This Up. Wie weet dat Netflix zich nog verder zal ontwikkelen op audio gebied en met steeds meer titels komt. Het zou in ieder geval gebruikers kunnen aantrekken, die niet één twee drie een abonnement op de huidige dienst zouden nemen.

Sirius XM

Netflix boeken

Iets anders waar Netflix mee bezig is om meer in de spotlight te staan is gebruik maken van lezers. CEO Reed Hastings zou namelijk bezig zijn met het schrijven van een boek over zijn strategieën met betrekking tot leiderschap en de Netflix bedrijfscultuur. Het boek zou volgend jaar uitkomen en zou in ieder geval een extra bron van inkomsten kunnen zijn. Mogelijk doet Hastings het om te laten zien dat hij nog steeds meetelt, ondanks het feit dat hij in oktober toch alweer 58 jaar oud wordt.

In de tussentijd is het even afwachten wat de plannen voor effect zullen hebben en blijven we lekker doorgaan met binge watchen. Mocht je nooit een film kunnen vinden die jij en je vriendin allebei leuk vinden, is dit de manier om altijd succes te hebben.

Fast Company

Reageer op artikel:
Op deze opvallende manieren gaat Netflix nieuwe gebruikers aantrekken
Sluiten