Jelle van Es
Jelle van Es | LinkedIn Tech 1 aug 2018

Netflix-baas geeft kijkje achter de schermen

We hebben de laatste maanden heel wat verhalen gehoord van Reed Hastings, de CEO van Netflix. En dat is ook niet heel erg gek, aangezien het bedrijf een groot succes is. Een tijdje geleden was hij bij TED en liet hij in een interview het één en ander weten over hoe het bedrijf is geworden tot wat het is en waar het naar toe wilt gaan.

Netflix-baas spreekt over verleden en de toekomst

Voordat Netflix de service is zoals we die nu kennen, was het in de Verenigde Staten een bedrijf waarbij je online DVD’s kon huren en vervolgens weer moest gaan terugsturen. Dat is uiteindelijk een belangrijk onderdeel van het succes geworden. Niet omdat men daar nu heel veel had geleerd, maar omdat je als eigenaar wist dat je iets deed dat je niet honderden jaren kon blijven doen. Men wist dat de markt voor de DVD uiteindelijk zou gaan verdwijnen. Die onzekerheid maakt je volgens Hastings scherp. En daarmee durf je soms risico te nemen.

Daarnaast vindt Hastings het belangrijk om een bedrijfscultuur van wij te behouden. Natuurlijk is hij als CEO eind verantwoordelijk, maar voor sommige beslissingen laat hij die keuze aan anderen over. Op die manier voelt het personeel van Netflix dat zij daadwerkelijk iets te zeggen hebben. En daardoor merk je weer dat het personeel meer betrokken is bij het grotere plaatje.

Netflix

Toch is en blijft het aanbieden van content het belangrijkste. Dit jaar wil het bedrijf 8 miljard dollar stoppen in het creëren van eigen content. De keuzes daarin worden voor een deel bepaald door de algoritmes die Netflix zelf heeft ontwikkeld. Daarmee kan men zien waar er vraag naar is en daar op gaan inspelen. Content bieden op basis van wat de consument wilt in plaats van in je ivoren toren zelf te bedenken wat gaat werken.

Wil je weten wat je de aankomende tijd van Netflix kan verwachten? Kijk dan hier voor een overzicht.

Reageer op artikel:
Netflix-baas geeft kijkje achter de schermen
Sluiten