Tech 17 jul 2018 Noah Korevaar

Aandelen Netflix kelderen na slecht nieuws (en dit is waarom)

Normaliter is Netflix continu op positieve wijze in het nieuws. Records die worden verbroken, prijzen die in de wacht worden gesleept. De aandelen kelderden de afgelopen 24 uur echter aanzienlijk. De reden? De teleurstellende financiële resultaten die de streamingdienst gisteren presenteerde.

Netflix presenteert teleurstellende cijfers

Netflix heeft een aantal van zijn zelf gestelde targets niet weten te halen. Analisten leggen de schuld bij de ‘magere content’ die het bedrijf het afgelopen kwartaal uit zou hebben gebracht, zonder opvallende uitschieters.

De aandelen van de streamingdienst daalden na de aankondiging met veertien procent, van 400 dollar per aandeel naar 343 dollar. Netflix CEO Reed Hasting noemde het in zijn verklaring een “sterk maar niet een fantastisch” kwartaal.

Waar zit dan de grote teleurstelling in? Het antwoord is vrij simpel: de 5.15 miljoen nieuwe abonnees die er het afgelopen kwartaal bij kwamen. De streamingdienst had zelf zes miljoen als target gesteld, een flink gat dus.

Netflix analyse aandelen

En tja, dat heeft direct invloed op de andere targets. Oftewel, winst en opbrengst per aandeel. Het hele verdienmodel van de entertainmentgigant berust immers op de abonnees, die elke maand netjes geld neertellen voor de dienst.

Bloomberg wijst op de droogte qua megahits, die niet alleen dun gezaaid waren de afgelopen maanden, maar ook compleet steunen op de bibliotheek aan originele content van Netflix. Andere giganten zoals Disney trekken hun grote franchises massaal van de streamingdienst af, omdat ze hun eigen streamingdienst willen beginnen.

“Een reden voor de tekortkoming kan het gebrek aan content zijn. Netflix bracht dit kwartaal een beperkt aanbod aan shows uit, relatief tot zijn gebruikelijke output. Er kwamen geen seizoenen bij voor de grootste hits, zoals Stranger Things, en ook een nieuw fenomeen bleef uit. Sinds de lancering van House of Cards heeft het bedrijf erop gewezen hoe nieuwe seizoenen van originele producties nieuwe abonnees binnenhalen.”

Het draait om twee vragen: hoeveel abonnees blijven betalen, en hoeveel abonnees komen erbij?

Laat dat nou exact het type content zijn wat de afgelopen maanden grotendeels ontbrak. Ondanks de miljarden die Netflix over de balk smijt, is het succes dus alsnog relatief fragiel, en afhankelijk van megahits. Althans, als je zo ambitieus wilt blijven groeien in een markt waar de competitie alsmaar heftiger wordt.

Is originele content de oplossing?

Het bedrijf heeft opnieuw duidelijk gemaakt tegenover investeerders dat originele content de focus blijft. Maar liefst acht miljard dollar wordt nog dit jaar uitgetrokken om eigen films en series te produceren. Sterker nog, vorige maand is dat budget opgekrikt naar 13 miljard dollar.

Maar goed, tegelijkertijd verlopen er ook veel licenties van derde partijen. Het aantal films op de streamingdienst blijft krimpen, terwijl het aanbod qua tv-shows is verdriedubbeld dit jaar.

Netflix

Netflix maakt nooit exact bekend hoeveel gebruikers een bepaalde serie of film hebben gekeken. Voor de buitenwereld maakt dat ook niet zo zeer uit, het draait om het aantal abonnees dat elke maand geld neertelt voor het totaalpakket. Dat is het getal waar Wall Street naar kijkt.

Oftewel, het draait om twee vragen: hoeveel abonnees blijven betalen, en hoeveel abonnees komen erbij? Dat vereist content die huidige gebruikers tevreden houdt, en potentiële abonnees over de streep trekt.

Daar is een zekere mate van kwaliteit voor nodig, maar in het grootschalige investeren in het uitbreiden van de catalogus lijkt het niveau steeds lager te gaan liggen. Eerder dit jaar maakte een analist bekend dat gebruikers Originals vaker een duimpje naar beneden geven, dan content van derden. En de laatste spraakmakende hit van Netflix was Bright, een film die vrij belabberd was.

Is er dan ook goed nieuws? Zeker. Netflix benadrukte tegenover investeerders nogmaals dat het dit jaar meer Emmy-nominaties dan HBO in de wacht heeft gesleept. Toch is het duidelijk dat er moeilijke tijden aan gaan komen.

Begrijp ons niet verkeerd: Netflix is nog steeds een dominerende gigant. Disney gaat in 2019 echter nog meer content van de streamingdienst afhalen, en Apple staat op het punt om zijn eigen videodienst uit te gaan rollen. Allebei bedrijven met een brede portefeuille aan verdienmodellen en producten. Een luxe die Netflix niet heeft.

Wellicht is het toch tijd om te gaan focussen op kwaliteit, in plaats van kwantiteit. Laat degene die over de data beschikt om dat soort conclusies te trekken, nou net Netflix zelf zijn. De strijd der streamingdiensten is nog maar net begonnen, en de voorsprong is voorlopig significant. Maar is het genoeg?

Schrijf je in voor de WANT nieuwsbrief?

En ontvang de tofste tech, gadgets en deals in je mail!
[revue_subscribe]

Bloomberg

Reageer op artikel:
Aandelen Netflix kelderen na slecht nieuws (en dit is waarom)
Sluiten