Waarom Netflix duurdere abonnementen overweegt

Onlangs moeten behoorlijk wat Netflix gebruikers geschrokken zijn met het nieuws dat Netflix mogelijk de prijzen van zijn abonnementen omhoog gaat gooien. Een overzicht van de nieuwe prijzen dook online op en het zag er behoorlijk somber uit. Een analyserapport van Ampere Analysis werpt mogelijk wat meer licht over waarom Netflix de abonnementen duurder wil gaan maken.

Nieuwe Netflix abonnementen

Netflix lijkt na te denken over verschillende mogelijkheden met betrekking tot de abonnementen. Op één van de opgedoken screenshots is te zien hoe er een Ultra abonnement bij komt. Hierbij blijft de prijs van het Premium abonnement hetzelfde, maar is HDR content niet meer beschikbaar. Hiervoor zou je dan een Ultra abonnement moeten nemen voor 16,99 euro.

Netflix abonnementen

Een ander opgedoken plan is wat drastischer en laat zien hoe je alleen nog met het Ultra abonnement op vier schermen kunt kijken. Bij het vorige plan had je deze optie ook nog bij het Premium abonnement. Het premium abonnement wordt nu echter gedegradeerd naar 2 schermen en met Base en Standard mag je nog maar 1 scherm bekijken. Als dit plan wordt doorgevoerd, worden mensen die met vier personen het account gebruiken verplicht om het duurdere abonnement van 16,99 euro te nemen.

Netflix abonnementen

Kosten hoger dan ooit per abonnee

De reden dat Netflix na zit te denken over het verhogen van de prijzen, heeft waarschijnlijk te maken met hun marketing en  advertentiekosten. Uit een analyserapport van Ampere Analysis blijkt dat Netflix per nieuwe abonnee in de VS zo’n 100 dollar kwijt is.

Internationale kijkers kosten het bedrijf 40 tot 45 dollar. Het rapport geeft aan dat de streamingdienst meer dan ooit uitgeeft aan Marketing in Amerika. In 2014 en 2015 samen zouden ze zo’n 300 miljoen dollar hebben uitgegeven. Hoewel het veel lijkt, is dat nog niks vergeleken met de 1,3 miljard dollar die ze vorig jaar alleen al hebben betaald aan marketing en advertentiekosten.

tv kijken zielig

Kwart abonnees stapt mogelijk op

Ampere Analysis heeft ook gekeken naar de zogenaamde churn rate van Netflix. Deze cijfers heeft de streamingdienst niet zelf vrijgegeven, maar zijn berekend door Ampere’s research team. De churn rate geeft aan hoeveel abonnees een dienst in een bepaalde periode hebben opgezegd.

Volgens Ampere zou hun onderzoek uitwijzen dat zo’n 20 tot 25 procent van de Amerikaanse abonnees van plan zijn om hun abonnement binnen zes maanden op te zeggen. Onderzoek bij andere bedrijven toont weer aan dat doorgaans 50 procent van die mensen hun abonnement uiteindelijk daadwerkelijk opzegt.

Nog geen paniek

Gelukkig komen er natuurlijk telkens ook weer nieuwe abonnees bij, maar dat zal misschien wat minder worden als de nieuwe abonnementen in mochten gaan. Netflix zou nu bezig zijn met het testen van het duurste abonnement om beter te begrijpen hoe klanten Netflix waarderen. Het bedrijf geeft aan dat de kans bestaat dat het duurdere abonnement nooit wordt ingezet, dus we hoeven voorlopig nog niet in paniek te raken.

Mocht je het abonnement op een gegeven moment toch te duur vinden, zijn er tegenwoordig steeds meer alternatieven. Zo verdient de nieuwe streamingdienst CineMember zeker een plekje naast Netflix.

BGR

Reageer op artikel:
Waarom Netflix duurdere abonnementen overweegt
Sluiten