Mark Hofman
Mark Hofman | LinkedIn Tech 30 apr 2019

Advertenties op Netflix? Volgens kenners ontkomen we er niet aan!

Het gemak, de fantastische content en reclamevrij kijken: dat zijn de elementen die verantwoordelijk zijn voor de immense populariteit van Netflix. Maar waar die eerste twee niet snel zullen veranderen, kunnen we voor dat laatste wel degelijk verandering verwachten. Volgens kenners ontkomt Netflix simpelweg niet aan het gebruik van advertenties. 

Advertenties op Netflix?

Netflix is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de meest populaire diensten van de planeet. Het platform heeft de manier waarop wij televisie kijken sterk veranderd, wat voornamelijk te danken is aan het gigantische aanbod. Gebruikers kunnen precies datgene kijken wat ze willen kijken, wanneer ze het willen kijken. En het mooiste van alles? Je wordt niet gestoord door die irritante reclameblokken. Maar waar het platform anno 2019 advertentie-vrij is, zal dit niet altijd zo blijven. Althans, dat zeggen kenners uit de industrie.

Tijdens de aftrap van het IAB’s Digital Content NewsFronts event in New York was Netflix het gesprek van de dag. Een panel bestaande uit verschillende kenners uit de industrie gaven hun kijk op de streamingdienst en de toekomst ervan. CNBC meldt dat advertenties op Netflix een van de onderwerpen waren waar veel over gesproken werd. Zo moet het platform volgens de kenners blijven groeien om de concurrentie de baas te blijven en hiervoor zou Netflix aan de haal moeten gaan met advertenties. Sterker nog: het ontkomt er bijna niet aan.

Netflix films series random

Joshua Lowcock van het mediabedrijf UM zegt dat platformen en gebruikers er anno 2019 alles aan doen om zo weinig mogelijk advertenties te zien. Iets wat duidelijk wordt door  met hun advertentie-vrije abonnementen en het aantal gebruikers op het internet dat gebruik maakt van een ad-blocker. Echter zal dit volgens Lowcock in de toekomst veranderen.

“Er komt een keerpunt waarbij advertenties weer terugkeren. Netflix is op dit moment advertentie-vrij, maar ik kan me geen toekomst voorstellen waarbij dit nog steeds aan de orde is. Netflix zal niet voor altijd advertentie-vrij kunnen blijven.”

Abonnement met advertenties?

Deze uitspraak past perfect bij de uitlatingen die Jeff Green (CEO van The Trade Desk) al in de herfst van 2018 deed. Tijdens een aflevering van Recode Media liet hij weten dat er een punt komt dat Netflix genoegen moet nemen met advertenties wanneer het wil blijven groeien. Op deze manier kan het platform een nieuw publiek bereiken die geen trek hebben in een abonnement van zo’n €10 per maand.

Hulu is een van de partijen die al heeft laten zien dat advertenties en streamingdiensten prima samen gaan. Het platform biedt bijvoorbeeld een advertentie-vrij abonnement voor $11,99 per maand. Heb je geen zin om zoveel te betalen en kan je prima leven met advertenties? Dan is er ook de optie om een abonnement voor $5,99 af te sluiten waarbij advertenties wel door de content heen lopen. Een weg die Netflix, volgens de kenners, ook in zou moeten slaan.

Netflix app

Eerder uitte Netflix al dat het geen interesse heeft in het gebruik van advertenties, maar met de komst van meer concurrentie kan het hier in de toekomst wel op terugkomen. Dat de streamingdienst dit ook daadwerkelijk gaat, en moet, doen is volgens de kenners best groot.

Meer Netflix?

Fan van Netflix en tech? Dan is onze podcast “WantKast” misschien wel iets voor jou. Elke week bespreken Thomas en Mark het grootste nieuws van de afgelopen week. Daarbij hebben ze het ook regelmatig over de series en films die ze hebben.

Benieuwd naar de WantKast podcast? Check hieronder de meest recente aflevering.

CNBC

Reageer op artikel:
Advertenties op Netflix? Volgens kenners ontkomen we er niet aan!
Sluiten