Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 29 jan 2018

‘Netflix gaat in onvermijdelijke toekomst advertentiemodel introduceren’

De grote aantrekkingskracht van Netflix is vooral het gebrek aan reclame en dus advertenties. Het kijken van een film op een commerciële tv-zender is opeens een marteling. Om de seconde wordt je gestoord door een eindeloze barrage aan reclames, vaak op onhandige momenten. Sure, een plaspauze is altijd prettig, maar dan liever wanneer jij het wilt.

Gaat Netflix abonnementen aanbieden?

De streamingdienst heeft een heel ander verdienmodel: abonnementen. Elk Netflix-lid tikt een (onlangs verhoogd) bedrag per maand af. Kwartaal op kwartaal weet het bedrijf verrassende cijfers te presenteren. Ook in 2017 groeide het aantal abonnees sneller dan verwacht. Die groei gaat echter ooit een keer afnemen, zeker nu de concurrentie druk aan alternatieven voor Netflix werkt.

Waar Disney bijvoorbeeld lange tijd met Netflix samenwerkte, komt de entertainmentgigant binnenkort met een eigen streamingdienst. Houd daarbij in het achterhoofd dat Disney onlangs de films- en series-tak Fox heeft overgenomen. Een berg aan bekende franchises, uit handen van Netflix en regelrecht naar Disney.

Dataverbruik netflix

Wat dat betreft heeft Netflix op tijd dit soort taferelen voorzien. De streamingdienst zette de afgelopen jaren vol in op originele producties. Maar is dat genoeg om abonnees tevreden te houden en constante groei te realiseren? Volgens Jo Ann Ross niet. Zij is ad sales executive bij CBS, een groot televisienetwerk in Amerika. Niet geheel toevallig een dochterbedrijf van Disney.

De prominente mediaspecialist denkt dat de kans groot is dat Netflix een bepaalde vorm van reclame gaat implementeren. Volgens Ross zou dat kunnen gebeuren wanneer het aantal nieuwe abonnees begint te stagneren: “Wellicht gaat Netflix een goedkoper abonnement met advertenties aanbieden. Met zulke grote uitgaves zullen ze op zoek moeten naar andere inkomstenbronnen.”

Dat zei ze tijdens het AdExchanger Industry Preview-evenement. Fair enough, dit komt uit de mond van iemand die uiteindelijk voor Disney werkt, maar Ross is lang niet de enige die dit toekomstbeeld schetst. In het verleden hebben experts vaker voorspeld dat Netflix deze zeer lucratieve inkomstenbron niet kan blijven negeren.

Het is een intrigerend dilemma. Advertenties staan immers ontzettend haaks op de hele aantrekkingskracht van Netflix.

Intrigerend dilemma

Zeker in een situatie waarin de groei stagneert zal het volgens hen te aantrekkelijk zijn om je tot advertenties te wenden. Het is een intrigerend dilemma. Advertenties staan immers ontzettend haaks op de hele aantrekkingskracht van Netflix. De oplossing die Ross oppert is dan ook een mooie middenweg: het bestaande systeem intact houden, maar tegelijkertijd een goedkoper abonnement met advertenties aanbieden.

Netflix
Netflix CEO Reed Hastings

Voorlopig hoeft de streamingdienst zich echter nog nergens zorgen over te maken. Het bedrijf rapporteerde onlangs nog verbluffende jaarcijfers. Disney en Apple zijn zich echter aan het voorbereiden op een heftige strijd, die zich vooral op de lange termijn zal doen laten gelden. Je bouwt niet van de een op de andere dag een contentbibliotheek op, dus Netflix kan zich beter vandaag dan morgen voorbereiden.

Gelukkig is die strategie al lang geleden ingezet. Hier lees je wat Netflix‘s CEO te zeggen had over de plannen van Apple en Disney. Vreemd genoeg ziet hij Disney juist totaal niet als grote concurrent, maar Apple wel.

Reageer op artikel:
‘Netflix gaat in onvermijdelijke toekomst advertentiemodel introduceren’
Sluiten