Culture 16 nov 2018 Mark Hofman

‘Netflix moet vroeg of laat met Youtube-achtige reclame werken’

Er zijn een paar zekerheden in het leven: belasting betalen, doodgaan en het feit dat Netflix op een bepaald moment volstaat met advertenties tussen de afleveringen. Althans, die gedachten gaan door het koppie als we The Trade Desk mogen geloven. De CEO van het online advertentie platform laat weten waarom Netflix er niet aan gaat ontkomen. 

Youtube-achtige reclame voor Netflix

Netflix behoort zonder enige twijfel tot een van de grootste internetdiensten op aarde. Met het platform stream je films en series je woonkamer in, zonder onderbroken te worden door reclame. Maar daar gaat volgens de CEO van advertentie platform The Trade Desk toch echt verandering in komen. Netflix moet er op een bepaald moment toch echt aan gaan geloven. En dat moet het dan doe zoals het gebeurt bij Spotify en YouTube: gratis te gebruiken, in ruil voor advertenties. Want alleen op deze manier krijgt het platform werelddominantie. Nogmaals: volgens The Trade Desk dan.

Volgens CEO Jeff Green moet Netflix de strijd een keer aangaan met YouTube. Dat is niet alleen wat hij zelf in gedachten heeft, maar ook wat het bedrijf volgens hem wil. Het platform is internationaal gezien steeds groter aan het worden, maar weet het formaat van YouTube nog niet te evenaren. Dat kan het alleen gaan doen wanneer het zich aan een zelfde soort dienst waagt. Volgens Green houdt dat in dat Netflix voor iedereen gratis moet zijn, maar series en films onderbroken worden door advertenties. Zitten we daar op te wachten? Uiteraard niet, maar we betalen op dit moment toch al voor de service.

Netflix, Netflix Europa, Europese unie

Nieuwe klanten

Mocht de move er komen, is dit voornamelijk om nieuwe gebruikers aan te trekken. De groep die op dit moment gebruikt maakt van Netflix, kan niet terug naar een gratis service met veel reclame. Daarvoor zijn ze teveel verwend de laatste jaren. Maar een groep gebruikers die al tijden naar het platform willen komen, maar de dienst simpelweg te duur vinden kunnen wel richting het platform komen door de move. En heel eerlijk gezegd moet Netflix ook wel wanneer het zo groot wil worden als YouTube. Volgens Green is dat de manier.

“Ik denk oprecht dat dit hét model is voor publicaties, wat overigens prima is. Als je een bedrag wil betalen om aan advertenties te ontsnappen is dat meer dan prima. Maar de basis van de service is wel het gebruik van advertenties in ruil voor gratis gebruik.”

Mocht de streamingdienst daadwerkelijk gratis worden, dan krijgen jullie allemaal toegang tot de geweldige content van het platform. Benieuwd naar wat voor content? Check dan zeker onze verzameling aan Netflix content!

Reageer op artikel:
‘Netflix moet vroeg of laat met Youtube-achtige reclame werken’
Sluiten