Het is nu officieel: Netflix komt met advertenties

Films & Series Jeroen Kraak 23 jun 2022
Leestijd: 2 minuten

Het is de dag waarvan je wist dat die zou komen. Netflix kondigt nu officieel aan dat het advertenties gaat tonen.

Advertenties en Netflix is al heel lang een heet hangijzer voor de streamingdienst. Er wordt al een tijdje over gesproken, maar nu is officieel de kogel door de kerk. Dit kun je ervan verwachten.

Netflix en advertenties

We wisten door een gelekt rapport van Netflix al in mei dat de streamingdienst bezig is met een nieuw abonnement. Dit lidmaatschap is goedkoper omdat je daarin ook advertenties voorbij ziet komen. Het bedrijf is namelijk druk op zoek naar manieren om meer klanten binnen te halen, aangezien het voor het eerst sinds haar bestaan abonnees heeft verloren. Dat zijn er om precies te zijn 200.000. Als gevolg daarvan is de koers van de streamingdienst flink gedaald aan staat het bedrijf onder druk.

Netflix voert mogelijk ingrijpende verandering door waarvan jij gaat balen

Het officiële nieuws komt nu naar buiten via Ted Sarandos, de co-CEO van Netflix. Hij sprak op het Cannes Lions Advertising Festival en The Hollywood Reporter was daarbij. “We hebben een hele tijd een flinke groep links laten liggen. Mensen die zeggen: ‘Netflix is te duur voor mij en reclames maken mij niet uit.’ We gaan nu zo’n abonnement met advertenties toevoegen. De gebruikers van de huidige abonnementen gaan daar niets van merken. Daar worden geen advertenties aan toegevoegd.”

Netflix squid game
Squid Game zie je op Netflix (Afbeelding: Netflix)

Wat levert het op?

De grote vraag is natuurlijk of het echt wat gaat opleveren voor Netflix. De streamingdienst heeft er natuurlijk vrij weinig aan als mensen met een duurder abonnement over gaan stappen naar een goedkopere variant. Het moet vooral nieuwe aanwas lokken. Het is helaas nog niet bekend hoeveel het nieuwe abonnement gaat kosten.

Als de koers van Netflix niet snel opgekrikt wordt, kan het een interessante kandidaat voor een overname zijn door een andere partij. Iets waar het bedrijf overigens ook rekening mee houdt. “Een overname kan echt gebeuren, dus we moeten daar waakzaam voor zijn. We moeten zelf groeien. We hebben veel ruimte en geld om weer te groeien in deze business.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen