Tech 23 jan 2018 Noah Korevaar

Netflix ziet Apple en niet Disney als concurrent, en het effect van #metoo

Netflix heeft zijn kwartaalcijfers bekendgemaakt. Het laatste kwartaal van 2017 was met 8,33 miljoen nieuwe abonnees het meest succesvolle kwartaal ooit. Toch waarschuwt CEO Reed Hastings voor toenemende concurrentie. Onder andere van Apple.

Wie het Apple-nieuws de afgelopen tijd gevolgd heeft, weet dat de iPhone-maker aan een Netflix-concurrent werkt. Het bestaan van zes originele series is uitgelekt en dat worden er bijna wekelijks meer. Apple’s dienst gaat mogelijk Apple Video heten.

Apple is concurrent, Disney niet

Netflix verwacht dat Apple zijn originele series gaat bundelen met Apple Music of iOS en noemt het bedrijf uit Cupertino specifiek als concurrent. Ook Amazon timmert aan de weg met eigen series en wordt door Hastings als belangrijke concurrent gezien, maar Disney niet.

Disney nam onlangs 21st Century Fox over en bouwt aan een eigen streamingdienst, maar Netflix ziet het vooral als niche-speler. “De markt voor entertainment is enorm en meerdere diensten kunnen succes hebben. Bovendien zijn diensten vaak complementair gezien hun unieke content. Disney heeft fantastische franchises en ik ga me zeker abonneren op hun dienst, maar we kunnen prima naast elkaar bestaan”, aldus CEO Hastings.

Netflix-CEO Reed Hastings
Netflix-CEO Reed Hastings

#metoo kost Netflix 39 miljoen dollar

Netflix heeft nu wereldwijd 117,6 miljoen abonnees en met 8,3 miljoen nieuwe klanten in het laatste kwartaal van 2017 heeft Netflix voorlopig een ruime voorsprong op Apple, Amazon en Disney.
Dit artikel verscheen eerder op OneMoreThing.Toch was er ook een smetje op het verder fantastische kwartaal. De dienst heeft namelijk 39 miljoen dollar moeten afschrijven omdat shows werden gecanceld of vertraagd door seksschandalen. De hashtag #metoo koste onder andere House of Cards-ster Kevin Spacey de kop. Hij werd uit de serie gehaald en de opnames lagen door zijn vertrek lang stil. Lees hier meer over de Hollywood-toekomst van Netflix.

Reageer op artikel:
Netflix ziet Apple en niet Disney als concurrent, en het effect van #metoo
Sluiten