Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 29/08/2018

Niet meer bingen: Maakt Netflix korte metten met eigen succes?

Android Pie, iOS 12 en de nieuwste update voor YouTube bekommeren zich allemaal om jouw digitale gezondheid. Diensten als YouTube hebben er baat bij als jij zoveel mogelijk content kijkt, maar toch helpen nieuwe features jou met het beperken daarvan. Ondertussen promoot Netflix het bingen van content.

Luidt Netflix het einde van bingen in?

De druk op bedrijven als Facebook, Google, Apple en Netflix wordt dan ook steeds groter. De techgiganten moeten steeds vaker hun verantwoordelijkheid nemen als het om de gezondheid van de gebruiker gaat. Ook als dat juist precies tegen hun verdienmodel ingaat.

Netflix heeft de term ‘bingen’ uitgevonden. Waar je vroeger op televisie een week moest wachten tot de volgende aflevering van je favoriete show, komen seizoenen nu in een keer online. Bingewatchen houdt in dat je dan als een soort marathon aflevering na aflevering kijkt.

De term is ontzettend populair geworden. De streamingdienst promoot dat gedrag zelfs actief, en gebruikt bingen gretig als marketingmateriaal. Netflix gaf een paar maanden terug zelf nog onderzoek vrij naar de meest gebingede show. De dienst maakte gebruikers zelfs nostalgisch met hun eerste binge.

bingewatchen

Allemaal leuk en aardig, maar het promoten van bingen staat natuurlijk in contrast met de recente hype rondom digitale gezondheid. YouTube waarschuwt je hoe lang je al aan het kijken bent, terwijl Netflix popiejopie doet met het promoten van excessief kijkgedrag.

Dat lijkt de streamingdienst nu zelf ook door te hebben. Guy Pearce was voor de promotie van Netflix Original The Innøcents te gast bij de Empire Film Podcast. Toen hem gevraagd werd of de serie te bingen valt, gaf Pearce een opvallend antwoord.

?Laatste kans op Netflix: deze topseries en films verdwijnen binnenkort

“Ik denk niet dat Netflix van de term ‘binge’ houdt.” Vervolgens legde de ervaren acteur uit dat de cast, nog voor ze begonnen met het promoten van de serie in de Verenigde Staten, “de strikte instructies heeft gekregen om tijdens interviews niet over bingewatchen te praten.”

Wil Netflix afstand nemen van de term die juist een sleutelrol speelde in het succes van de streamingdienst? Het zou kunnen dat de dienst simpelweg The Innøcents niet als een snel te bingen show neer wilt zetten, maar juist als een prestigieus project. Die kans is echter klein.

Waarschijnlijk beseft de streamingdienst nu dat het niet langer handig is om je merkidentiteit zo sterk te verbinden met dergelijk gedrag. Zeker met het debacle rondom Insatiable in het achterhoofd lijkt het een slimme zet.

Het niet implementeren van vergelijkbare functies als die van iOS 12 en YouTube is een ding, het actief promoten van excessief kijkgedrag gaat al helemaal de andere kant op. Dat Netflix daarin nu voor een verstandigere middenweg lijkt te willen kiezen, lijkt ons alleen maar goed nieuws.

AVClub

Reageer op artikel:
Niet meer bingen: Maakt Netflix korte metten met eigen succes?
Sluiten