‘Netflix-gebruiker sloeg 58 uur aan reclames over tijdens lockdown’

Tijdens de lockdown kwamen er een hoop nieuwe gebruikers van Netflix bij. Ook keken zij langer dan normaal.

Je kon de afgelopen tijd niet naar een restaurant, café of de sportschool. Daardoor waren we gedwongen om binnen te blijven. Natuurlijk slaat de verveling dan al snel toe. Netflix was daarvoor het ideale alternatief.

Meer Netflix

Het Netflixen ging echter niet alleen ten koste van uitstapjes. Ook reguliere tv kreeg te maken met de sterke trend voor Netflix. Minder mensen kijken traditioneel blijkt uit onderzoek van Kill the Cable Bill onder Amerikanen. Normaal kijken gebruikers ongeveer twee uur per dag naar Netflix. Tijdens de lockdown steeg dit echter naar 3,2 uur per dag.

In totaal hebben zij hierdoor 58 uur aan reclame gemist. De onderzoekers gaan uit van 18 minuten reclame per gemiddelde tv-show. Dat hebben ze verrekend met het aantal Netflix-uren per dag gedurende een periode van twee maanden. In totaal zou dat betekenen dat 64 miljoen Netflix-gebruikers samen een tijd van 3,7 miljard uur aan tv-reclame hebben vermeden. Dat is dus een gigantisch verlies voor de reclame-industrie.

Sport moet redding bieden

Door de coronacrisis zijn de problemen voor de traditionele televisiemedia alleen maar groter geworden. Hoe meer mensen naar een programma kijken, des te hoger de kosten zijn om daarin te adverteren. Toch komt er ook weer goed nieuws aan voor de traditionele media. Doordat sportwedstrijden weer doorgaan gaan mensen daar weer naar kijken. Dit gebeurt vooral via traditionele tv-kanalen en minder via streaming via internet.

Toekomstige problemen

Ook de streamingdiensten als Netflix zien dat. Zij willen daarom juist meer gaan investeren in sport. Partijen als Amazon, ESPN en Eurosport investeren al in het uitzenden van wedstrijden via hun diensten. Het is dan ook niet gek dat Apple dat wil. Zij hebben hiervoor James DeLorenzo aangetrokken die eerder verantwoordelijk was voor de sportdivisie van Amazon. Apple hoopt daarmee meer klanten te trekken voor haar dienst Apple TV+. Mocht het zo verder gaan dan komen de traditionele tv-bedrijven nog meer in de knoop te zitten.

Forbes

Reageer op artikel:
‘Netflix-gebruiker sloeg 58 uur aan reclames over tijdens lockdown’
Sluiten