Mark Hofman
Mark Hofman Films & Series 4 nov 2022
Leestijd: 2 minuten

De tandjes: goedkoper Netflix-abonnement mist deze gigantische titels

Wie interesse heeft kan vanaf deze week besparen op Netflix. In ruil voor reclame krijgen gebruikers korting die het maandbedrag redelijk weet te drukken. Geen verkeerd idee misschien, maar dan moet je het wel goed doen.

Helaas is dat precies waar Netflix steken laat vallen. Waar de streamingdienst met zijn nieuwe abonnement best nog wel een sterke positie had, zorgen verschillende beslissingen ervoor dat het einde van dienst misschien wel nabij is.

Goedkoper Netflix-abonnement mist content

Het abonnement zal nog niet verschijnen in Nederland, maar geloof ons: je mist niets. Consumenten uit Australië, Brazilië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, Korea, Mexico, Spanje, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk kunnen vanaf morgen minder betalen voor Netflix.

De constructie werd in eerste instantie als volgt gebracht: je betaalt minder per maand, maar daardoor krijg je tussen de content door wel reclames te zien. Ideaal is het niet, maar voor veel mensen wellicht wel de moeite waard om de prijs te drukken. Enige probleem is echter dat het hier niet bij blijft.

Netflix tv Sex Education streaming, samsung
“Ja, dit schiet niet op he jongen?” (Afbeelding: Netflix)

Nadat duidelijk is geworden dat het offline downloaden van content niet beschikbaar zal zijn voor deze abonnees, komt het Netflix-abonnement met nog een nadeel. Gebruikers hebben namelijk geen toegang tot hetzelfde aanbod als klanten die de volle mep betalen. Zo wordt vandaag duidelijk door de Wall Street Journal.

Eerder deze week werden titels als Breaking Bad, The Crown en How To Get Away With Murder genoemd. Het blijkt echter dat we op dit gebied te maken hebben met een miscommunicatie. Netflix laat aan deze website weten dat de eerder genoemde titels wel te zien zijn, maar juist de volgende ontbreken:

  • New Girl
  • Arrested Development
  • Peaky Blinders
  • The Good Place
  • House of Cards
  • Friday Night Lights

Wanhoopsdaad of slimme marketing?

Het verhaal achter het nieuwe abonnement is overigens vrij interessant. Netflix meldde begin dit jaar dat het, voor het eerst in tien jaar tijd, serieus abonnees begon te verliezen. De reden is natuurlijk de keiharde concurrentie waar de streamingdienst mee te maken heeft. Zeker gezien deze diensten doorgaans een stuk scherper geprijsd zijn dan de abonnementen van Netflix.

Om de strijd aan te kunnen gaan introduceert het bedrijf dus een goedkoper abonnement met reclame. Net als Disney bijvoorbeeld ook al doet in de Verenigde Staten. De nieuwe prijs: 6,99 dollar per maand. Hoewel het bedoeld is als slimme marketing, heeft het in deze constructie toch echt iets meer weg van een wanhoopsdaad.

De pittige prijs van het Netflix-abonnement zorgt ervoor dat het direct concurreert met andere streamingdiensten. Enige probleem: die andere diensten bieden consumenten plezier zonder reclames. Benieuwd welke diensten je voor dezelfde prijs binnen kunt hengelen? Dennis zette het met liefde voor je op een rij:

Goedkoop Netflix-abonnement met reclame: deze diensten haal je voor dezelfde prijs

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft

De laatste ontwikkelingen in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Reageer op artikel:
De tandjes: goedkoper Netflix-abonnement mist deze gigantische titels
Sluiten