Tech 22 jan 2019 Mark Hofman

Netflix investeert immens bedrag voor content in 2019

Netflix krijg in 2019 te maken met serieuze concurrentie. Disney, Warner Bros en Apple staan te trappelen om hun eigen service te lanceren, waardoor de monopoliepositie van Netflix verdwijnt. Echter houdt dit de streamingdienst niet tegen om flink te investeren in content. Sterker nog: het investeert nog heel veel meer dan vorig jaar. En de 12 miljard dollar van dat jaar sloeg al werkelijk alles.

Netflix hoest extreem bedrag op voor content

Zoals je hoogstwaarschijnlijk wel weet is Netflix dagelijks bezig met het aanpassen van de oneindige berg aan content. Films en series als Orange is the New Black, Star Trek: Discovery en Outlaw King hebben allemaal een ding gemeen: het kost geld om ze te tonen en om ze te produceren. Maar dat houdt het platform niet tegen om het aanbod op, inmiddels bijna, wekelijkse basis te veranderen. Iets wat het ook in 2019 gewoon lekker blijft doen. Maar dan wel met nog meer geld dan het al deed.

Netflix gebruikte in 2018 zo’n 12 miljard dollar om het aanbod aantrekkelijk te houden. Is dat gelukt? Volgens deze lijst zonder enige twijfel van wel! Maar ook in 2019 wil de streamingdienst een van de grootste spelers blijven. Waar dat dit jaar nog wel te doen is, gaat het met de concurrentie zonder enige twijfel lastig worden. Apple, Disney en Warner Bros zijn gedreven om weerstand te bieden tegenover Netflix en haar monopoliepositie in de markt. Genoeg reden voor Netflix om het contentbudget van 12 miljard dollar te verhogen naar maar liefst 15 miljard dollar. Dit maakt een Wall Street analist van Variety bekend.

Netflix aandelen

De verwachting vanuit Variety is overigens dat Netflix niet snel zal stoppen met investeren. Met de concurrentie op komst zal de producent alleen maar meer uit moeten gaan geven. De verwachting is dan ook dat Netflix in 2020 zelfs zo’n 17.8 miljard dollar ophoest.

Goed voor de consument?

De grote vraag is hoe de consumenten uit dit geweld komt. Uiteraard is het fijn dat er veel geïnvesteerd wordt in content, zodat Netflix 100 miljoen dollar kan lappen voor een jaartje rechten voor Friends bijvoorbeeld. Maar we hoeven niet te ontkennen dat we daar als consument ook slechter van worden.

Afgelopen week heeft Netflix de prijs van haar standaardabonnement met maar liefst twee dollar omhoog gegooid in Amerika. Met meer concurrentie op het strijdveld zullen de prijzen voor deze rechten met de maand gaan stijgen. Daarnaast krijgen we steeds meer content wat verdeeld wordt over drie of vier verschillende diensten. Het wordt een lastige situatie waarvan het voor de consument fijn is dat er meer te zien is.

Netflix web extensie

Of we daar financieel gelukkiger van worden, is nog maar de vraag.

Reageer op artikel:
Netflix investeert immens bedrag voor content in 2019
Sluiten