Mark Hofman
Mark Hofman | LinkedIn Tech 18 jul 2019

Kwartaalcijfers Netflix tonen tegenvallende cijfers: reden voor goedkoper abonnement?

CEO Reed Hastings heeft de kwartaalcijfers van Netflix gedeeld en toont hiermee aan dat de groei in Q2 van dit jaar tegenvalt. De streamingdienst rolt bijna op hetzelfde moment een goedkoper “Mobile-Only” abonnement uit in India. Staan de twee in verbinding met elkaar en krijgen we het abonnement ook in Nederland te zien?

Kwartaalcijfers Netflix tonen tegenvallende groei

Netflix heeft vandaag de kwartaalcijfers gedeeld en toont aan dat de zon niet altijd kan schijnen. Na maanden ontzettend veel kwartalen aan indrukwekkende groei, lijkt het de streamingdienst voor het eerst in lange tijd een beetje tegen te zitten. Dat wil overigens niet zeggen dat het slecht gaat met Netflix, maar dat het team hogere verwachtingen had van het afgelopen kwartaal. Zo kreeg de populaire streamingdienst er wereldwijd 2,7 miljoen nieuwe betalende abonnees bij, maar had het bedrijf verwacht om er 5 miljoen binnen te halen. Sterker nog: in de Verenigde Staten waren er zelfs 126.000 minder klanten en dat is uniek. Het is voor het eerst sinds 2011 dat de streamingdienst betalende abonnees verliest in het thuisland.

Maar naast het feit dat de verwachting hoger was, vallen de cijfers ook in tegenstelling tot die van afgelopen jaar tegen. Toen werden er in het tweede kwartaal nog 5,5 miljoen nieuwe abonnees geregistreerd. Je zou in eerste instantie verwachten dat deze grote daling met de concurrentie te maken heeft, maar daar denk CEO Reed Hastings anders over. Volgens deze beste man zijn er op dit moment nog geen grote veranderingen in het streaming-landshap geweest, waardoor de situatie op eens anders is. Dat onderdeel wordt dus uitgesloten.

Wat Netflix overigens wel denkt is dat het succesvolle eerste kwartaal ervoor gezorgd heeft dat de cijfers nu tegenvallen. Toen wist de streamingdienst 9,7 miljoen betalende klanten binnen te harken, mede dankzij nieuwe series en nieuwe seizoenen. Daarbij wordt ook de prijsverhoging in de Verenigde Staten als grote oorzaak gezien.

Netflix smartphone iOS Android

Goedkoper mobile-only abonnement?

En dat laatste sluit dus perfect aan op de ontwikkelingen die in India plaatsvonden. Netflix heeft bevestigd dat daar officieel een goedkoper abonnement wordt geïntroduceerd. Het gaat om de Mobile-Only constructie die de streamingdienst al meerdere malen getest heeft. Hiermee is het alleen mogelijk om content (je raadt het al) alleen op mobiel te bekijken. Streamen naar een televisie of kijken op een laptop zit er in dit abonnement niet bij, maar het kost wel degelijk minder.

Hoeveel het abonnement precies gaan kosten weten we niet, maar als we uitgaan van de prijslijst van de test komen we uit op 250 Indiase roepies. Dat is omgerekend zo’n €3,24. Mocht het abonnement in Nederland uitrollen zal het overigens wel iets duurder worden. In India geldt er een prijs van €6,48 voor het basisabonnement van Netflix. De nieuwe prijs is dus de helft, wat zou betekenen dat we in Nederland een mobile-only abonnement voor een prijs van €4 aangeboden krijgen.

Maar de grote vraag is alleen of dit abonnement ook in Nederland beschikbaar gaat worden. Op dit moment lijkt Netflix de focus op de Indiase markt te liggen, maar zouden we er niet heel gek van opkijken als het straks ook naar de Europese markt kijkt. Zeker met alle concurrentie op komst en de tegenvallende groei van dit kwartaal. Maar dat is slechts speculatie.

Reageer op artikel:
Kwartaalcijfers Netflix tonen tegenvallende cijfers: reden voor goedkoper abonnement?
Sluiten