Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 6 jul 2018

Disney en Apple in de startblokken: geheime wapen van Netflix blijft groeien

Disney en Apple werken al een tijdje aan hun eigen streamingdiensten. Je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat verschillende Marvel-producties al van Netflix zijn verdwenen, en de nieuwste Pixar-films komen niet zoals gewoonlijk tijdelijk naar de streamingdienst. Dat zijn allemaal franchises en IP’s van Disney zelf, decennia aan beroemde en iconische personages en series.

Netflix investeert 12-13 miljard dollar in 2018

Netflix heeft niet zo’n rijke bron aan eigen hits om uit te putten. Het bedrijf maakt immers slechts sinds een paar jaar zijn eigen content. Om toch een consistente en sterke basis aan content te bouwen voor de concurrentie alle kijkers weglokt, moet Netflix flink investeren in originele content. En dat doet het bedrijf dan ook, en hoe!

Naar verwachting zal Netflix nog dit jaar tussen de 12 en 13 miljard dollar in films, series en documentaires steken. Het aantal eigen producties is in het afgelopen jaar rap toegenomen, en de streamingdienst gaat die trend naar eigen zeggen doorzetten.

Dat verwachte bedrag is afkomstig van The Economist. Het is een budget dat hoger ligt dan dat van welke filmstudio en televisieproducent dan ook. De huidige chief content officer, Ted Sarandos, kwam in 2000 bij het bedrijf.

Netflix

Toen was Netflix nog een bedrijfje dat DVD’s verhuurde. In 2011 deed hij een voor toen zeer opmerkelijke zet: hij kocht de rechten voor House of Cards, voor maar liefst 100 miljoen dollar. Toen spraken we nog van een uitzondering, een bizarre nieuwe rol voor de streamingdienst. Een experiment.

Dat is dus slechts zeven jaar geleden. Het experiment was een daverend succes. Cynici wezen erop dat de gevestigde studio’s er decennia over hebben gedaan om hun imperium op te bouwen, en dat Netflix dus niet op dat niveau mee zou kunnen spelen. Sarandos heeft bewezen dat het wel kan.

Het bedrijf veranderde totaal hoe streamingdiensten opereren, en dat is maar goed ook. Nu overal concurrenten tot stand komen, en netwerken steeds meer de waarde van hun licenties beseffen, is het verkrijgen van licenties voor films en series duurder dan ook. Bovendien moeten de deals vaak per land worden gesloten, afhankelijk van wie de rechten daar beheert.

En dat merk je. Films en series die buiten het Original-bootje vallen, vormen een steeds kleiner deel van het aanbod op Netflix. Door al vanaf 2011 ambitieus te investeren in eigen content, kan de streamingdienst alsnog zijn gebruikers tevreden houden. Je komt niet meer naar Netflix voor series die je eerst ergens anders kon zien. Je komt naar Netflix voor de content die de streamingdienst zelf tot een hit heeft gemaakt.

Ted Sarandos
Ted Sarandos

Zonder het invloedrijke House of Cards, zou Netflix nu waarschijnlijk kansloos tegenover de concurrentie staan. Maar laten we niet te vroeg juichen: Apple en Netflix moeten hun ambitieuze plannen nog onthullen.

Maar waar gaat Netflix die 12 tot 13 miljard dollar in steken? Maar liefst 82 films. Laat dat even bezinken. Warner Brothers, de studio met het grootste aanbod in Hollywood, brengt dit jaar slechts 23 films naar de bioscoop.

Verder gaat Netflix nog in 2018 in 700 nieuwe of exclusief gelicenseerde televisieshows investeren. Het bedrijf maakt op dit moment producties in meer dan 21 landen, waaronder Brazilië, India, Zuid-Korea maar ook Nederland.

Het bedrijf is dus zonder meer zeer strijdlustig. Of dat het verschil gaat maken en of het de kwaliteit van de series ten goede gaat komen, blijft een kwestie van afwachten.

?Lees ook: Netflix and Chill: nieuwe titels die je in juli 2018 niet mag missen 

Reageer op artikel:
Disney en Apple in de startblokken: geheime wapen van Netflix blijft groeien
Sluiten