Netflix’s nieuwe beleid helpt je bij het besparen van geld

Streamingdienst Netflix maakt een opvallende move. Een nieuwe functie gaat Netflix geld kosten, maar is goed voor de gebruiker.

Het is heel herkenbaar: je hebt een abonnement voor iets, maar gebruikt het verder nooit. Vooral bij sportscholen komt dat vaak voor. Desondanks betaal je maandelijks toch gewoon voor de diensten waarvan je geen gebruik maakt. Dat kan natuurlijk bij jouw Netflix-abonnement zo zijn. Wellicht heb je het druk, of kijk je vooral naar Amazon Prime of Disney+.

Netflix pakt het anders aan

Je zou zeggen dat het ideaal is voor een bedrijf. Geld binnenkrijgen, terwijl het er niets voor terug hoeft te doen. Netflix lijkt daar echter geen genoegen mee te nemen en gooit het over een andere boeg. Mensen die wel lid zijn maar de dienst niet gebruiken, krijgen in de toekomst een e-mail van het bedrijf. Daarin vraag het of de abonnee nog wel lid wil blijven van de dienst. Als Netflix geen antwoord ontvangt, wordt het abonnement automatisch stopgezet. “We vragen aan iedereen die een jaar niets gekeken heeft of ze hun lidmaatschap willen behouden. Datzelfde doen we voor mensen die twee jaar niets hebben gezien,” laat de steamingdienst in een statement weten.

Uitrol deze week

Hoewel de move in eerste instantie niet slim lijkt voor het bedrijf, kan het toch goed uitpakken. Door een goede klantenservice te tonen, blijven leden wellicht juist bij Netflix. Inactieve gebruikers zullen vanaf deze week de e-mail en melding in de app ontvangen.

Toch lijkt niet veel mensen de mail te krijgen. Netflix zegt dat minder dan 0,5 procent van de gebruikers een inactief account heeft. Volgens de laatste cijfers van de streamingdienst heeft het bedrijf 183 miljoen betalende leden op dit moment. Netflix is samen met Amazon Prime Video marktleider op het gebied van streaming. Disney+ en Apple TV+ volgen op gepaste afstand.

CNBC

Reageer op artikel:
Netflix’s nieuwe beleid helpt je bij het besparen van geld
Sluiten