Tech 17 apr 2018 Noah Korevaar

Netflix presenteert opnieuw recordcijfers ?

Netflix presenteerde begin dit jaar verbluffende cijfers voor het vierde kwartaal van 2017. De streamingdienst vestigde een record door 8.33 miljoen nieuwe abonnees binnen te harken. Een zeldzaam hoogtepunt, zou je zeggen.

Netflix presenteert opnieuw recordcijfers

Toch kwam Netflix in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw opvallend dichtbij. Met 7.4 miljoen nieuwe abonnees overtreft het bedrijf opnieuw de verwachtingen van analisten en experts. Wat vooral opvalt, is het aantal nieuwe abonnees van buiten de Verenigde Staten: 5.44 miljoen.

Daarmee tikt de streamingdienst de 125 miljoen abonnees aan. Een flinke stijging die het bedrijf naar eigen zeggen vooral aan zijn stunts te danken heeft. Daarbij geeft Netflix zelf de merkwaardige release van The Cloverfield Paradox als voorbeeld.

The Cloverfield Paradox review
The Cloverfield Paradox

Tijdens de Super Bowl werd een trailer getoond, met als afsluitende boodschap dat de complete film nog diezelfde avond op Netflix te zien was. Zonder voorgaande marketing of teasers. Een trailer, en meteen kijkplezier. Enkel een partij als Netflix heeft die bravoure en flexibiliteit. Dat de film neer werd gesabeld door critici, maakt dan eigenlijk niet meer uit. Pure marketing.

“Het event bewees hoe een grote blockbuster direct gepromoot en gelanceerd kan worden, wereldwijd,” aldus Netflix. “Zonder dat men moet wachten tot de film de bioscoop uit is.” Ook is de Spaanse serie Money Heist (La casa de papel) nu officieel de meest bekeken non-Engelse serie op Netflix ooit.

Hastings zegt er blij mee te zijn dat Netflix geen businessmodel heeft dat afhankelijk is van advertenties.

Dat soort details onthulde de streamingdienst tegenover investeerders, mede middels de onderstaande video. Opnieuw bevestigde Netflix dat het dit jaar tussen de 7.5 en 8 miljard dollar in content gaat steken. Verder is er niet veel nieuws te melden, al stipte het bedrijf nog wel kort het Cannes-schandaal aan.

Netflix
Netflix CEO Reed Hastings

Privacy en data

Het prestigieuze filmfestival kondigde onlangs aan dat films van Netflix niet meer in aanmerking komen voor de prijzen. Ze mogen nog wel getoond worden. De streamingdienst reageerde vervolgens door al zijn films terug te trekken. Oftewel, geen Netflix op Cannes, ook geen vertoningen.

Het bedrijf bevestigt nu dat men in Frankrijk gewoon de films via de streamingdienst kan checken. Enkel het filmfestival wordt dus achterwege gelaten, niet Frankrijk zelf. Ook werd het Facebook-schandaal nog even kort aangestipt.

CEO Reed Hastings reageerde op een vraag over privacy en data-problemen, zoals die van Facebook. Hij beweert dat Netflix ‘substantieel geïnoculeerd’ is. Oftewel, gebruikers hoeven zich daar geen zorgen om te maken. Hastings zegt er blij mee te zijn dat Netflix geen businessmodel heeft dat afhankelijk is van advertenties.

Een compleet ander model dus, waarbij data niet aan derden wordt verkocht. Dat neemt echter niet weg dat de streamingdienst een hoop van je weet. Voorlopig hoeven gebruikers zich echter dus nergens zorgen over te maken, als we de CEO moeten geloven.

Kan Netflix de komende maanden dit recordbrekende momentum in stand houden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.

Reageer op artikel:
Netflix presenteert opnieuw recordcijfers ?
Sluiten