Digital 12 sep 2018 Ilona Braam

Waarom heeft Netflix echt de review feature weggehaald?

Een tijdje geleden gaf Netflix aan dat ze de optie voor gebruikers om reviews achter te laten over series en films zouden schrappen en eind juli is dat inderdaad gebeurd. De streamingdienst geeft aan dat ze de feature hebben weggehaald omdat nauwelijks iemand hem gebruikte. Volgens een rapport van de streaming site Cordcutting zou de beslissing echter te maken hebben met het feit dat de Netflix Original films en series steeds meer slechte reviews kregen.

Kwantiteit boven kwaliteit

Hoewel Netflix begon als een soort videotheek, waar mensen content konden streamen, proberen ze de laatste paar jaren steeds meer met eigen content te komen. Dit jaar was het doel zelfs om 500 nieuwe Original series, films en documentaires toe te voegen aan het aanbod. Het lijkt er echter op dat door de focus op kwantiteit de kwaliteit van de content helaas toch achteruit is gegaan.

Netflix Originals
Grafiek: Cordcutting

Netflix Originals steeds lagere ratings

Cordcutting heeft rating data verzameld van Netflix tot 31 juli, toen de mogelijkheid om content te beoordelen werd verwijderd van de dienst. Uit de gegevens blijkt dat de ratings tot en met 2012 een stijgende lijn hadden en hun hoogtepunt bereikten met een gemiddelde beoordeling van 4,1 van de 5 punten. Sinds 2012 is het echter alleen maar achteruit gegaan en zitten we dit jaar op een gemiddelde rating van 3,2 punten. Dat betekent een helaas voor Netflix daling van zo’n 24 procent.

Netflix Originals ratings
Grafiek: Cordcutting

Lagere kwaliteit dan Amazon en HBO

Het feit dat gebruikers geen ratings meer mogen geven op Netflix betekent echter niet dat er nu nergens meer ratings bestaan over hun content. Op de sites Metacritics en Rotten Tomatoes wordt er natuurlijk gewoon nog vrolijk beoordeeld en helaas komt Netflix daar ook niet optimaal uit de bus. Zo blijkt uit een analyse van de Streaming Observer dat de kwaliteit van het Netflix aanbod lager is dan dat van de streamingdiensten van HBO, Hulu en Amazon.

The Daily Dot