Netflix verliest opnieuw veel abonnees, maar…
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2Fpexels-karolina-grabowska-5202917.jpg)
Netflix zit in de hoek waar de klappen vallen. De streamingdienst verliest voor de tweede keer op rij abonnees.
Het leek Netflix de afgelopen jaren voor de wind te gaan. De streamingdienst kreeg er steeds meer leden bij. Niet voor niets is Netflixen een wachtwoord en staat die naam synoniem voor streamen. Sinds dit jaar is het echter kommer en kwel. De streamingdienst verliest aan populariteit en moet actie ondernemen.
Opnieuw verlies voor Netflix
Netflix verloor eerder dit jaar voor het eerst abonnees en nu is het opnieuw het geval. In het tweede kwartaal van het bedrijf (tussen april en juli) waren er bijna 1 miljoen meer opzeggers dan nieuwe leden. Dat lijkt slecht en is het misschien ook wel, maar Netflix bekijkt het van de positieve kant. De streamingdienst had verwacht meer abonnees te verliezen dan nu het geval is.
De grootste afname van het aantal abonnees zag Netflix in de Verenigde Staten en Canada. De concurrentie in die twee landen is moordend, gezien de grote hoeveelheid streamingdiensten. Op plaats twee volgt Europa. Ook hier krijgen andere streamingdiensten steeds meer voet aan de grond. Denk bijvoorbeeld aan de lancering van HBO Max en Viaplay dit jaar in ons land. Ook in de landen om ons heen wil HBO Max verder uitbreiden. Bovendien kunnen we later dit jaar ook nog Sky Showtime verwachten, dat populaire titels heeft van onder andere Paramount+.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FCobra-Kai-Netflix.png)
Op zoek naar meer leden
Netflix-baas Reed Hastings heeft daar wel een antwoord op. Volgens hem is de afname van abonnees geremd door het nieuwe seizoen van Stranger Things.
Natuurlijk zijn nieuwe series en films een manier om abonnees bij Netflix te houden, maar de streamingdienst heeft ook nog een ander plan. Het wil met een goedkoper abonnement komen met reclames. Hiermee hoopt het een nieuwe groep te trekken die niet zoveel wil betalen voor content. Bovendien wil Netflix ook geld vragen aan mensen die hun account delen. De streamingdienst doet dit al in verschillende landen.