Nieuw onderzoek: beeldschermen in bed nóg slechter voor je slaap dan gedacht

We hebben al eens vaker gewaarschuwd voor het checken van je mobieltje of tablet in bed, en het wordt steeds duidelijker hoe slecht dit voor een mens is. Nieuw onderzoek van de Harvard Medical School toont aan dat het blauwe licht van een beeldscherm er niet alleen voor zorgt dat je moeilijk in slaap valt: de kwaliteit van de slaap díe je krijgt wordt ook sterk verminderd!

Voor de test sliepen twaalf personen twee weken in een lab. Vijf dagen lang lazen ze voor het slapengaan op een iPad, en vijf dagen checkten ze een boek of e-reader. De bloedwaardes van de testpersonen werden telkens gemeten. Bij het lezen op een backlit-scherm trof men afwijkende hoeveelheden van het slaaphormoon melatonine aan.

WANT_BED2
 
Dat het blauwe licht van beeldschermen de aanmaak van dit hormoon verstoorde was al langer bekend, en dat men hierdoor korter sliep was daarvan een logisch gevolg. Volgens het nieuwe onderzoek (gepubliceerd in de Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America) maakt het licht je slaapritme – naast korter – óók nog onregelmatig! Tijdens het slapen doorloopt je lichaam een paar cycli, die helemaal afgerond moeten worden vóór je ’s ochtends uitgerust wakker wordt. Omdat de regelmaat verstoord wordt, is de kans groot dat je behoorlijk gruizig wakker wordt.

’s Avonds op een scherm lezen is slecht voor iedereen maar in het bijzonder voor pubers. Pubers zijn tijdens deze lastige jaren sowieso al geneigd om laat te slapen en op te staan, dus een melatoninetekort gooit het slaapritme nóg verder in de war.

Hoewel er steeds meer bekend wordt over de nadelen van blauw licht, blijven de voorzorgsmaatregelen hetzelfde. Vermijd schermen een paar uur vóór je gaat slapen (of gebruik F.lux). Lees liever een boek, of gebruik een e-reader die géén licht geeft.

Reageer op artikel:
Nieuw onderzoek: beeldschermen in bed nóg slechter voor je slaap dan gedacht
Sluiten