Nieuwe batterij voor elektrische auto’s laat je minder belasting betalen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2Fpexels-kindelmedia-9800009.jpg)
Een groot nadeel van elektrische auto's is dat ze nogal zwaar zijn. Een nieuwe batterij voorkomt dat.
Elektrische auto’s zijn de toekomst, maar toch kleven er nog wat nadelen aan. Gelukkig zijn batterijen de laatste jaren veel beter geworden, zodat de actieradius omhooggaat. Daarnaast zijn EV’s ook flink goedkoper geworden ten opzichte van jaren geleden.
De ontwikkeling gaat nu nog wat verder zelfs, want er kan nog veel meer verbeterd worden. Wat te denken van het gewicht van de elektrische auto? Hiermee kan de belasting van elektrische auto’s ook omlaag.
Een nieuwe batterij voor elektrische auto’s
Elektrische auto’s hebben een groot nadeel ten opzichte van gewone benzineauto’s: ze zijn veel zwaarder. Dat komt door de accu. Deze heeft veel ruimte en gewicht nodig om een goede actieradius te bieden. Voor een benzinetank is dat veel minder.
Wetenschappers van de Chalmers Universiteit voor Technologie in Zweden hebben nu een manier gevonden om de accu te verkleinen. Het onderzoek hebben ze gebupliceerd in eht wetenschappelijke medium Nature. De belangrijkste manier volgens hen: koolstofvezel. Deze kan zowel gebruikt worden voor het ontwerp als materiaal om energie op te slaan, maar ook als dragend element.
De nieuwe componenten zijn volgens de onderzoekers sterk, licht en energiedicht genoeg om traditionele onderdelen zoals aluminium te vervangen in de batterij van de elektrische auto. Dit moet 20 procent gewicht besparen. Dat is niet alleen goed voor het verbruik en de wendbaarheid, maar ook voor de wegenbelasting.
Gevolgen voor de wegenbelasting
De wegenbelasting in Nederland wordt bepaald via het gewicht van een auto. Hoe zwaarder de vierwieler, des te meer belasting. En voor elektrische auto’s is dat best raar, aangezien ze minder vervuilend zijn dan benzinebakken.
De ontwikkelingen op het gebied van batterijen voor elektrische auto’s zijn enorm. Niet alleen worden ze goedkoper om te bouwen, daarnaast neemt ook de capaciteit toe en zijn ze tegenwoordig ook sneller op te laden. Dat heeft onder andere te maken met nieuwe materialen waardoor ze meer energie kunnen opslaan en ook meer hittebestendig zijn.
De nieuwe technologie op basis van koolstofvezels behaalt in de nieuwste testen dezelfde stijfheid als aluminium. Deze vezels zijn gecoat met lithiumijzerfosfaat en verbonden met gereduceerd grafeenoxide om de prestaties en duurzaamheid te verbeteren. Het vormt daarom een goed alternatief.
Dit zorgt ervoor dat het weer wat dichter bij massaproductie komt. Wel moet de algemene spanning eerst nog verbeterd worden om het ook stabiel te maken.
MG’s nieuwe elektrische auto heeft een zeer opvallend prijskaartje