Nintendo Labo Review: Perfect voor creatieve kinderen

Toen Nintendo Labo een paar maanden geleden werd aangekondigd, vroeg ik me af of dit iets zou zijn waar ik op zat te wachten. Nu de eerste twee pakketten uit zijn, kan ik daar duidelijk nee op zeggen. Maar ik behoor dan ook niet tot de doelgroep. Nintendo Labo is echt een product voor kinderen tussen de zes en zestien jaar oud. Het is een perfect product voor hen die het heerlijk vinden om met LEGO dingen volgens de beschrijving na te bouwen en er dan mee te spelen.

Maar wat is Nintendo Labo precies? Het is kort door de bocht een kartonnen bouwpakket. Via de gebruiksaanwijzing die je afspeelt via de software op de Nintendo Switch bouw je dingen na. En door vervolgens de Joycons aan het bouwwerk te koppelen en het touchscreen van de Switch zelf te gebruiken, kun je verschillende soorten games spelen. Na een paar dagen bouwen en spelen zijn dit onze bevindingen.

Bouwen met Nintendo Labo is heerlijk

Ik heb hier en daar zelf wat dingen uit het Mix-pakket in elkaar gezet om te kijken hoe het allemaal werkte, maar ik heb voornamelijk geobserveerd hoe mijn achtjarige zoon er mee aan de slag ging. Aan het begin deden we dingen samen, om hem zo op weg te helpen, maar daarna heeft hij bijna elke avond in zijn eentje gewerkt aan het maken van een Nintendo Labo-element. Het is echt heerlijk om te zien hoe hij dat zelfstandig kan doen en de lol die hij heeft bij het voltooien van de stappen.

Nintendo Labo

Zeer duidelijke stappen

Het fijne aan Nintendo Labo is dat het heel duidelijk uitlegt hoe alles precies werkt. De gebruiksaanwijzing is namelijk op de Nintendo Switch zelf en is interactief. Je kunt op elk gewenst moment terugspoelen of juist doorspoelen en je ziet hoe je bepaalde dingen moet vouwen en aan elkaar bevestigt. Het is bijna onmogelijk om fouten te maken als je gewoon heel geduldig de stappen volgt. En zo is mijn zoon in een week tijd uren bezig geweest en dat is eigenlijk wat je wilt als je speelgoed haalt.

Nintendo Labo

Creatievelingen kunnen alles pimpen

Het bouwen is één onderdeel van Nintendo Labo, maar nadat je iets in elkaar hebt gezet, kun je er ook nog een paar uur voor uit trekken om je creaties mooier te maken. Het is karton, dus je kunt er heerlijk op gaan tekenen en kleuren of juist van alles en nog wat er op plakken. Op die manier kun je als gebruiker je creatie echt uniek maken en hecht je net wat meer aan hetgeen dat je uiteindelijk gemaakt hebt.

Nintendo Labo

Het stukje magie bij het gebruiken

Wanneer je alles in elkaar gezet hebt en de Joycons op de juiste plek zitten, dan is het tijd om de game die er aan gekoppeld zit te spelen. Dat moment heeft wat magisch. Of je nou de eerste noten maakt op de gemaakte piano of het enorme Robot-pak aantrekt en daarmee de stad verwoest door er flink op los te meppen, het heeft echt wat speciaals. Het is het moment dat alles samenkomt en je kind ziet waar al het harde werk voor gedaan is. En dat is iets dat je bij andere games niet snel zult gaan krijgen.

Nintendo Labo

Op de lange termijn niet heel interessant

Toch wil ik een duidelijke kanttekening maken. Ik heb Nintendo Labo nu een week of twee in huis en mijn zoon en ik hebben nog niet alles in elkaar gezet. Wat ik wel merk, is dat het daadwerkelijk spelen met de game minder interessant is dan het bouwen. De games zelf zijn niet meer dan een soort veredelde techdemo’s, die je in sommige gevallen een kwartiertje speelt en in andere gevallen misschien iets meer dan een uur. De waarde van Nintendo Labo zit hem echt in het bouwen en het voor het eerst iets uit proberen.

Nintendo Labo

Wat dat betreft doet het me een beetje denken aan Wii Sports. De eerste keer dat je met de Wiimote in je handen gingen tennissen, had dat iets magisch. Maar na een paar potjes was de lol er al van af. De goede herinneringen blijven, maar als je puur kijkt naar de gametijd die je er aan hebt besteedt, dan zal dat niet heel erg veel zijn. Nintendo Labo is zodoende echt een bouw-ervaring en dat element zit echt uitstekend in elkaar.

De eerste twee Nintendo Labo-pakketten zijn nu beschikbaar. Scoor het Mix-pakket hier en het Robot-pakket hier. Wil je meer lezen over de Nintendo Switch? Bezoek dan ons handige dossier.