Jelle van Es | LinkedIn Gaming 27 sep 2017

Nintendo SNES Mini review: het ideale ingrediënt voor een gameavond

De SNES Mini is net als zijn voorganger, de NES Mini, een kleine spelcomputer met daarop een aantal games uit het SNES-tijdperk waar je mee los kunt gaan. 21 games om precies te zijn. Dat zijn er minder dan bij de NES Mini, maar het kwaliteitsniveau van de games maakt gelukkig heel veel goed.

SNES Mini: eindeloos speelplezier

Het idee van de SNES Mini is hetzelfde als bij de NES. Het is een kleine Super Nintendo, die je doormiddel van een USB-kabel van stroom voorziet (je moet wel een charger voor het stopcontact er los bij halen) en met een HDMI-kabel op je tv aansluit. Vervolgens kun je twee controllers aansluiten (de tweede controller zit er in tegenstelling tot de NES er standaard bij!) en kan het gamen beginnen.

Binnen twee minuten heb je alles aangesloten en door het kleine en lichte formaat kun je hem overal mee naar toe nemen. Zelfs als je geen extra stopcontact hebt, kun je de SNES Mini door middel van een powerbank of een PlayStation 4 die in standby-modus staat van stroom voorzien.

snes mini 10

De volledige lijst van games is als volgt:

Contra 3: The Alien Wars
Donkey Kong Country
EarthBound
Final Fantasy 3 (wij kennen de game als Final Fantasy VI)
F-ZERO
Kirby Super Star
Kirby’s Dream Course
The Legend of Zelda™: A Link to the Past
Mega Man X
Secret of Mana
Star Fox
Star Fox 2
Street Fighter 2 Turbo: Hyper Fighting
Super Castlevania 4
Super Ghouls ‘n Ghosts
Super Mario Kart
Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars
Super Mario World
Super Metroid
Super Punch-Out!!
Yoshi’s Island

Het is een indrukwekkende sterke lijst met games die stuk voor stuk de moeite waard zijn om in elk geval één keer te proberen. Een voordeel ten op zichte van de NES Mini, waar de helft van de games niets meer waren dan simpele opvulling. Natuurlijk zijn er bepaalde games die de tand des tijd niet helemaal goed doorstaan hebben.

Noem me maar een heiden, maar games als Super Mario Kart en Street Fighter 2 Turbo: Hyper Fighting zijn games die ik gewoon niet lekker vind spelen. Het zijn games uit series waar de modernere varianten simpelweg een stuk toffer zijn. Maar het merendeel van de andere games zijn zeker tof. Om in je eentje in korte of lange sessies te spelen of samen met een vriend of vriendin. Uit de lijst pakken we 7 titels die van de SNES Mini wat ons betreft een must have maakt. Dat doen we overigens op alfabetische volgorde.

SNES Mini – Donkey Kong Country

We trappen af met Donkey Kong Country, een game die de gameswereld destijds versteld deed staan. Visueel gezien een revolutie en een game die liet zien dat je me de SNES heel wat mooie dingen kon doen. Ook op het gebied van gameplay is de game vandaag de dag nog interessant genoeg. Hoewel zijn opvolgers beter zijn, speelt Donkey Kong Country nog lekker weg en zijn de levels goed gevarieerd. Tot slot wordt de game voorzien van een zeer vrolijke soundtrack.

SNES Mini – Final Fantasy 3 (eigenlijk dus 6)

Eerlijk gezegd snappen we niet waarom Nintendo de game gewoon geen Final Fantasy VI noemt, aangezien we de game op die manier zijn gaan kennen. Op de SNES werd de game echter in eerste instantie als deel drie uitgebracht, omdat we in Europa een paar games hadden gemist. Dat gezegd hebbende, dit is een echte klassieker. Volgens velen is Final Fantasy VI de beste game uit de reeks en het brengt een verhaal dat je van het begin af aan weet te pakken. Personages in de game zijn goed uitgewerkt, het ziet er uitstekend uit en ook voor deze game geldt dat hij een geniale soundtrack heeft. Het herbeleven van de avonturen in Final Fantasy VI is een klein feestje op zich.

SNES Mini – The Legend of Zelda: A Link to the Past

Als we het dan toch over feestjes hebben, dan mag The Legend of Zelda: A Link to the Past niet ontbreken. Het is het derde deel uit de Zelda-console reeks en de eerste die qua grootsheid echt indruk maakt. Dit is echt een klassiek Zelda-avontuur, dat alles in zich heeft. Een duidelijke badguy, een avontuur waarbij je vrij wordt gelaten en zelf moet uitvinden hoe je problemen oplost, boeiende bossfights en een superieure soundtrack. Het is een game die de tand des tijd perfect heeft doorstaan en nog altijd dik de moeite waard is.

SNES Mini – Mega Man X

Als je van uitdaging houdt, dan ben je bij de Mega Man-reeks aan het juiste adres. Sinds het allereerste deel staat de reeks synoniem voor frustratie, die weer omgezet wordt in genot zodra je dingen wel voor elkaar krijgt. Mega Man X is van datzelfde kaliber, maar dan met modernere graphics. Maak je borst nat voor een berg aan vijanden en haast onmogelijke obstakels. Als je dit weet uit te spelen, dan ben je toch wel een baas.

SNES Mini – Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars

Super Mario RPG is een ietwat vreemde eend in de bijt. Het is namelijk een titel die destijds niet in Europa is uitgebracht. Gemaakt door de oude RPG-meesters Squaresoft, krijg je een unieke isometrische RPG voorgeschoteld. Daarin moet je met Mario uiteraard de prinses weer redden, maar dat doe je dan voornamelijk via turn based combat. Het is de voorloper van alle andere Mario RPG’s die volgden en is als historisch experiment zeer goed te spelen.

SNES Mini – Super Mario World

De Super Nintendo kwam dankzij Super Mario World gelijk goed uit de startblokken en anno 2017 blijkt de game nog heerlijk speelbaar te zijn. En hij is opvallend pittig, zeker in vergelijking met de Mario-games van de afgelopen jaren. Mijn kinderen gaven het al heel erg snel op. Maar voor een oude rot of iemand met wat meer ervaring, is het heerlijk om alle levels te doorlopen. Opvallend daarbij is het hoge niveau van variatie. Elk level is weer een fijne uitdaging op zich.

SNES Mini – Super Metroid

De laatste game die echt de moeite waard is, is Super Metroid. Het is een game die van alle markten thuis is. Het is een avontuur gevuld met actie, rpg-elementen waarbij je het hoofdpersonage Samus Aran steeds sterker maakt en puzzels. Er zijn een berg aan deuren die je in eerste instantie niet kunt openen, maar waar je na het verkrijgen van nieuwe vaardigheden alsnog voorbij kan komen. Soms moet je na het verkrijgen van zo’n kracht dus goed nadenken wat je er mee kan en waar je nu weer kunt komen. Dat maakt het zeer uitdagend en interessant tot het allerlaatste moment.

Dat zijn de zeven games waar wij het meeste lol mee hebben beleefd. Vanaf 29 september kun je er mee aan de slag, mits je de console in een pre-order heb kunnen bemachtigen. Anders kun je nog voor het dubbele de console op de welbekende tweedehands sites bestellen.

Lees hier hoe Nintendo ooit sekshotels runde, of check onze nostalgische review van Sonic Mania. Al onze overige gaming-content kun je hier vinden.