Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Gaming 10 mei 2018

Nintendo: van foute hotels en taxibedrijf tot de Nintendo Switch

De Nintendo Switch is een groot succes.  Het is een eigenaardige console, en dat terwijl het Japanse bedrijf niet altijd eigenwijs is geweest. Dat kon zowel een vloek als een zegen zijn. We nemen je mee door de geschiedenis van Nintendo.

Nintendo Koppai

Nintendo is ouder dan je waarschijnlijk denkt. Het bekende bedrijf werd opgericht in 1889, en dat is geen typo! We kennen de fabrikant natuurlijk allemaal van loodgieter Mario, maar oorspronkelijk vond Nintendo Koppai zijn weg naar succes met ouderwetse pakjes speelkaarten.

Ook vroeger werd de gamefabrikant succesvol door eigenwijze keuzes. Nintendo nam een opvallende beslissing. Het begon met het produceren van plastic speelkaartjes in plaats van papieren. Opeens domineerde het ooit kleine bedrijfje de Japanse spelindustrie. Dan hebben we het over 1953.

Nintendo_playing_cards_10

Nintendo x Disney

Mario, Donkey Kong, Yoshi: allemaal zijn het iconische personages. Ook in de jaren vijftig besefte Nintendo CEO Hiroshi Yamauchi dat het om herkenbare personages draait. Dit besef resulteerde in een samenwerking met Disney. Opeens stonden Mickey Mouse en Donald Duck op de speelkaarten van Nintendo. Dat sloeg (vooral bij gezinnen) aan.

Nintendo speelkaarten

Exit Nintendo?

Soms pakken de gedurfde beslissingen bij Nintendo goed uit, zoals tien jaar geleden met de Wii. Het kan ook tot flops (zoals de WiiU) leiden. Dat gold ook in de jaren zestig. Nintendo richtte een taxibedrijf, sekshotels en andere ondernemingen op, die net zo snel weer ten onder gingen. De markt voor speelkaarten raakte verzadigd, en opeens zat het Japanse bedrijf in de problemen. Exit Nintendo?

Maak kennis met de Ultra Hand

Nee hoor, want gelukkig kon de Ultra Hand Nintendo redden. Deze bizarre gadget is een soort extra lange grijparm. Beter kunnen we het ook niet beschrijven, want wat is het eigenlijk? Hieronder kun je het opvallende hebbedingetje bewonderen.

Nintendo Ultra Hand

Een good call, want de Ultra Hand was met meer dan één miljoen verkochte exemplaren een gigantisch succes. Twintig jaar later zou Yokoi, de ontwerper van de Ultra Hand, de Game Boy ontwerpen.

De eerste console

Opeens zag Nintendo het licht. Elektronische spelletjes konden voor een hogere prijs op de markt worden gebracht. Dat leverde aantrekkelijke winstmarges op. Het bedrijf bemachtigde de rechten om ‘s werelds eerste gaming console in Japan uit te brengen, de Magnavox Odyssey. De toch best wel slicke console was een groot succes.

gallery_gaming-magnavox-odyssey-console

Toen begon Nintendo met wat het nu zo succesvol maakt: eigen spelletjes ontwikkelen. Dat begreep Nintendo als geen ander. De eerste game van Nintendo kwam in 1975 uit, maar het was bij het tweede spelletje pas echt raak: Donkey Kong.

Alles draait om controle

De ludieke aap werd bedacht door Shigeru Miyamoto, de man die later Mario zou introduceren. Donkey Kong kwam uit op consoles van anderen, zoals de Atari 2600. Nintendo besefte al snel dat het de controle nodig had. Daarom riep het in 1983 zijn eigen console in het leven: de Famicom.

Famicon-WANT

De console richtte zich (wederom) op families en was een groot succes in Japan, maar moest door een fout in de chips worden teruggeroepen. Vervolgens vond de beruchte ‘Video Game Crash’ plaats, die werd veroorzaakt doordat er te veel spelletjes uitkwamen en de concurrentie van de thuiscomputer. Talloze fabrikanten gingen ten onder.

NES + Mario = succes

Twee jaar later probeerde het Japanse bedrijf het opnieuw, dit keer wereldwijd. Maak kennis met de Nintendo Entertainment System, oftewel de NES. Het bedrijf nam een beslissing die toen uit pure noodzaak ontstond, maar nog steeds bepalend is voor de strategie van Nintendo.

Maar een beperkt aantal derde partijen mocht games uitbrengen voor de console. Zo hoopte Nintendo een tweede crash te voorkomen. Kwaliteit stond voorop, iets wat je nu nog steeds terug ziet in de Seal of Quality die steevast op de doosjes van Nintendo’s spelletjes prijkt.

Nintendo Entertainment System

De NES was absoluut niet de meest krachtige console, maar deed het toch ontzettend goed dankzij de spelletjes. In plaats van inwisselbare schietspelletjes kwam Nintendo met kleurrijke platformers. En ja, dan hebben we het natuurlijk over de introductie van de goedlachse loodgieter die we allemaal kennen: Mario. Super Mario Bros kwam in 1985 uit en veranderde de industrie.

Echt Nintendo

Daarna kwamen de SNES, de Nintendo 64 en natuurlijk de Gameboy. Stuk voor stuk vrij simpele stukjes hardware, die dankzij de sterke games en Nintendo’s dwarsheid toch een gigantisch succes werden. Hardware en games voor het gehele gezin.

Nintendo Gameboy

De Wii is wellicht de ultieme belichaming van de kracht van Nintendo. Waar Sony en Microsoft streden om de beste graphics, koos Nintendo voor controllers waarmee je moet zwiepen. Een eigenwijze keuze. Een risico. Maar wel één die ervoor heeft gezorgd dat Nintendo de komende veertig jaar niet failliet kan gaan.

De Wii U

De opvolger van de Wii laat zien hoe de eigenwijsheid van Nintendo ook een belemmering kan vormen. De Wii U is een console met opnieuw een bizar idee: een controller met een scherm erin.

De consumenten waren al het gezwiep echter wel zat en ondertussen al voor een Playstation of Xbox gespaard, waar ze stoere shooters op konden spelen. En bovenal: waar ze wel online konden gamen. Nintendo heeft op dat gebied namelijk altijd achter gelopen.

wii-u

Hier gaat het fout. De games van Nintendo draaien om singeplayer-ervaringen en lokale multiplayer-fun. Met zijn allen lachend over de bank rollen nadat je digitale koeien hebt gemolken door met je controller te schudden. Met de komst van smartphones gebeurde alles online.

Waarom zouden tieners vijftig euro voor een Mario-game betalen als ze in hun broekzak een smartphone hebben met miljoenen gratis spelletjes? Opeens leken de winstmarges die ooit begonnen met de UltraHand verleden tijd. De uiteindelijke oplossing? Mario komt naar de smartphone.

Super Mario Run

De onthulling van Super Mario Run tijdens het iPhone-evenement van afgelopen september kwam als een grote verrassing. Nintendo kiest de strategische middenweg en dat is goed. Daarvoor moeten we het echter eerst nog even hebben over de nieuwe console van de gamefabrikant.

Super Mario Run

Nintendo Switch

De Nintendo Switch is opnieuw een gek doch innovatief concept. De complete console zit in een tablet, met aan weerskanten knoppen. Die knoppen kun je losklikken, waardoor je opeens twee losse controllers hebt. Ja, controllertjes waarmee je kunt zwiepen.

Zo kun je samen gamen op het scherm dat je neer kunt zetten. Een scherm dat je mee kunt nemen als een handheld. Een schermpje dat je in een dock onder je tv kunt klikken, waardoor het opeens een volledige console wordt. Het is alsof alles dat Nintendo met de Wii, DS en Wii U probeerde samenkomt.

Nintendo Switch

Is het al een succesnummer? Absoluut niet. Critici wijzen op tegenvallende graphics, en de launch lineup valt tegen. Waar kennen we dat van? Precies, de lancering van de Wii U.

Verrassing

Juist daarom kwam het als een grote verrassing toen duidelijk werd dat Nintendo volledige mobiele games ging maken. Daarmee kannibaliseert het bedrijf toch zijn eigen handhelds? Dat valt om twee redenen erg mee.

De mobiele games van de Japanse fabrikant draaien om simpele gameplay. Zo is Super Mario Run een versimpelde versie van de Mario games op Nintendo’s eigen hardware. Voor die spelervaringen zul je dus alsnog een Nintendo console moeten aanschaffen, oftewel de Nintendo Switch.

Opeens kan Nintendo de vruchten plukken van zijn focus op zijn eigen franchises.

Daardoor concurreert Nintendo niet meer direct met zichzelf. De Nintendo Switch biedt meer dan de smartphone aan. Iedereen kan zijn telefoon pakken en de geliefde personages van Nintendo aansturen in ludieke spelletjes, terwijl het diehard publiek de Nintendo Switch aanzet.

Gouden combinatie

Opeens kan Nintendo de vruchten plukken van zijn focus op zijn eigen franchises. Als geen ander kan het mobiele spelletjes van zijn herkenbare personages gebruiken als luxe reclames voor zijn eigen hardware. Wil je meer Mario-platformers spelen nadat je alle levels van Super Mario Run hebt gespeeld? Dit is de Nintendo Switch!

mario kart 8 deluxe splatoon

 

Het nieuwe Nintendo

Zo is Nintendo op zijn eigen manier de mobiele wereld betreden. De iconische status van Nintendo franchises zorgt ervoor dat de spelletjes ongetwijfeld een groot succes zullen worden, zonder dat Nintendo zijn eigen hardware teniet doet.

Voor die volledige solide en unieke Nintendo-ervaring zul je nog steeds de Nintendo Switch moeten kopen. Middels MyNintendo-accounts zal de gamefabrikant ongetwijfeld zijn mobiele games aan zijn volwaardige games koppelen, waarmee het bedrijf een effectieve strategie te pakken heeft. Nintendo werd er altijd van beticht achter te lopen op het gebied van internet, maar de Japanse fabrikant maakt een hoop goed met de Nintendo Switch.

Het zal voor Nintendo lastig worden om de hedendaagse equivalent van de plastic speelkaart te vinden, maar de nieuwe strategie van het bedrijf is al een grote stap in de goede richting!

The History of Nintendo (1889-1980)

Reageer op artikel:
Nintendo: van foute hotels en taxibedrijf tot de Nintendo Switch
Sluiten