Nintendo Switch Sports: slap aftreksel of precies wat we nodig hadden?

Games Jelle van Es 27 apr 2022

Zou de Wii zo’n groot succes zijn geweest zonder de toevoeging van Wii Sports? Ik betwijfel het. Die game was voor veel casual gamers de reden om de spelcomputer in huis te halen. Met de afstandsbediening een lekker potje tennis was leuk om te doen. Met Nintendo Switch Sports wil Nintendo dat succes herhalen, maar dan op de Switch.

Het idee van Nintendo Switch Sports is eigenlijk hetzelfde als dat het destijds was bij Wii Sports. Je pakt de controller erbij, in dit geval dus de Joy-Con, en door die te bewegen heb je de mogelijkheid om verschillende sporten te spelen. In de game zijn er zes sporten te vinden en later dit jaar krijg je nog Golf om te downloaden. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.

Nintendo Switch Sports Review

Tennis blijft het leukst

Bij Wii Sports was het Tennis dat het leukste was en datzelfde kun je zeggen bij Nintendo Switch Sports. Je speelt altijd in een dubbel variant, waarbij je of de twee spelers tegelijkertijd bestuurt of 1 van de 2 als je met vier man los wil gaan. Lopen gaat automatisch. Het is vooral zaak om goed te timen met het slaan. En daarbij heb je de mogelijkheid om wat effecten aan je slagen te geven. Denk daarbij aan slice en top spin door je pols met de slag op een bepaalde manier te bewegen. Of verras je tegenstander door een lob te spelen. Dan loop je wel het risico dat je een smash om je oren krijgt en op die manier dus het punt verliest.

Nintendo Switch Sports
Onze favoriet (Afbeelding: Nintendo)

Andere sporten ook vermakelijk

De andere sporten mogen er in Nintendo Switch Sports ook zijn. Het klassieke bowlen is terug. Bij deze modus heb je de optie om speciale challenges uit te proberen. Daarmee leg je obstakels op de baan en moet je daarom heen proberen te bowlen. Badminton is een sport die op papier op tennis lijkt, maar in de praktijk toch anders speelt en een mooie afwisseling is. Voetbal is een modus, waarbij je met je been kan schieten als je dat wil. Maar het is ook een optie om gewoon de Joy-Con in de hand te houden voor andere uitdagingen. Volleybal spreekt redelijk voor zich. Tot slot heb je nog Chanbara. Dit is een soort zwaardvechten. Het mooie daaraan is dat wild zwaaien wordt afgestraft. Je moet wat dat betreft dus goed timen om je tegenstander te verslaan.

De verschillende sporten (Afbeelding: Nintendo)

Redelijk wat controle met de Joy-Con

Het grote verschil dat Nintendo Switch Sports brengt ten op zichte van Wii Sports is natuurlijk de Joy-Con. De bewegingen die je daarmee uitvoert, worden een stuk beter overgezet naar de game. Waar je bij Wii Sports echt een beetje aan het rondmeppen was, daar heb je bij deze game meer controle. De dingen die je met de Joy-Con uitvoert, worden echt goed vertaald. Met name bij tennis zie je dat. Het is redelijk goed te doen om de bal op de juiste manier te plaatsen en effect mee te geven.

Ideaal voor non-gamers

Maar wat blijft is de toegankelijkheid. Nintendo Switch Sports brengt de heerlijke casual ervaring. Iedereen die de controller in zijn hand neemt, kan het spelen. Het is echt superduidelijk. Ook is het zo dat de game voor de potjes die je speelt even snel uitlegt hoe het met de besturing zit. Daarmee is het echt een game voor jong en oud. Dezelfde magie die de klassieker op de Wii had.

Nintendo Switch Sports
Iedereen kan dit spelen (Afbeelding: Nintendo)

In je eentje snel saai

Op veel punten is Nintendo Switch Sports hetzelfde als Wii Sports. De game heeft dan ook hetzelfde probleem. In je eentje is het allemaal niet zo leuk. De magie van de game zit hem echt in het samen spelen. Alleen heb je dan wel online mogelijkheden, maar dat levert niet dezelfde genoegdoening op. Je wil de interactie met anderen hebben. De lol die je hebt wanneer jij een bal slaat die je vriend of vriendin niet meer terugkrijgt en dan het even inwrijft. Dan is de game op zijn best. In je eentje een beetje lopen meppen terwijl je naar een scherm kijkt, voelt snel kaal.

Je wil dit met anderen doen (Afbeelding: Nintendo)

Nintendo Switch Sports is op 29 april beschikbaar. Wil je hem gaan spelen, dan kun je hem hier scoren. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

De lelijkste Nintendo Switch-game krijgt een extreme makeover