Nissan’s elektrische ontwikkeling was soms toch wel wat vreemd

Vorig jaar onthulde Nissan trots de nieuwe Leaf. Er werd behoorlijk geteased voor de officiële onthulling, maar uiteindelijk werd de gestroomlijnde auto aan de wereld onthuld om het op te nemen tegen de Tesla Model 3 en Chevy Bolt. Hoewel elektrische auto’s iets van de laatste tijd lijken te zijn, is Nissan al behoorlijk lang bezig met EV’s. Dit is een overzicht van de (soms vreemde) weg die de automaker is doorlopen om uiteindelijk tot de nieuwe Leaf te komen.

Elektrische auto door gebrek aan olie

Het begon allemaal net na de tweede wereldoorlog, toen Japan wat problemen had met olie. Auto’s met een verbrandingsmotor waren dus problematisch en de regering vroeg aan de automakers om met elektrische oplossingen te komen. The Tokyo Electric Cars Company, welke later onderdeel werd van Nissan, kwam toen met de Tama Electric Car met loden batterijen die verwisseld konden worden. De auto kwam met een topsnelheid van 35 km per uur en een rijbereik van 96 km en werd samen met een elektrische pickup truck een paar jaar verkocht, totdat verbrandingsmotoren weer een optie waren.

 

Tama Electric Car
Tama Electric Car

Oranje concepten en VIP busjes

In 1970 was het tijd voor een klein oranje EV concept, dat in Tokyo werd onthuld. Het autootje werd helaas nooit daadwerkelijk geproduceerd en Nissan ging weer aan de slag met een volgend model. Deze werd in 1985 gepresenteerd tijdens de Tokyo Motor Show als de Nissan EV. Het was een elektrisch busje, bedoeld om VIP’s te transporteren binnen de complexen van de automaker. Met een topsnelheid van 16 km per uur en een actieradius van 60 km kon het busje dat prima aan. Het was echter wel weer een stap terug vanaf de eerste EV.

Nissan EV
Nissan EV

Speciale elektrische Nissan voor vakantieoorden, parades en sumo worstelaars

Na de Nissan EV springen we naar 1991, het jaar waarin we kennis mochten maken met de EV Resort en de President EV. Van de Resort werden er 40 exemplaren geproduceerd en het voertuig was bedoeld om in rond te rijden in vakantieoorden. De President EV was, zoals de naam misschien al doet vermoeden, bedoeld om in parades mee te rijden en blijkbaar ook om sumo worstelaar kampioenen in te vervoeren. Met de President EV gingen de specificaties al omhoog naar een maximumsnelheid van 38,6 km per uur en een rijbereik van bijna 100 km.

Nissan EV Resort
Nissan EV Resort
Nissan President EV
Nissan President EV

Ook voor Noordpoolexpedities

Een paar jaar later in 1996 werd het menens en kwam Nissan met de Prairie Joy. Het was ‘s werelds eerste elektrische auto met een lithium-ion batterij en er werden 30 van verkocht. Eén daarvan werd zes jaar gebruikt door het Japanse National North Pole Exploratory Team, dat een onderzoeksstation had in de meest noordelijke Nederzetting op aarde.

Nissan Prairie Joy EV
Prairie Joy EV

Naarmate de tijd vorderde kwam Nissan steeds sneller met nieuwe elektrische auto’s op de proppen. In 1997 mochten we kennismaken met de Hypermini, die in 2000 op de markt verscheen. In 2005 was het tijd voor de vreemd gevormde PIVO, die op een futuristische auto uit een oude science fiction film leek.

Nissan Hypermini
Hypermini
Nissan Pivo
Pivo

 

EV voor de jeugd

Twee jaar later in 2007 kwam Nissan eindelijk met wat gevaarlijkere vormen bij de Mixim. Deze compacte auto zou bedoeld zijn voor jongere bestuurders, die voornamelijk bezig zijn met computers en internet. Het jaar daarop kwam de automaker met de NUVU. De naam is een speling op “new view” en zou duidelijk moeten maken dat Nissan hiermee een nieuwe visie neerzette voor een elektrische auto.

Nissan Mixim
Mixim
Nissan NUVU
NUVU

Eindelijk de bekende Nissan Leaf

In 2010 was het eindelijk zover en verscheen de bekende Nissan leaf op het toneel. De auto is door de jaren heen met de tijd meegegaan en is nu geworden tot een gevaarlijk elektrisch beest, waar iedereen rekening mee zou moeten houden.

Nissan Leaf eeste

De nieuwe Nissan Leaf werd vorig jaar onthuld. Het Leaf design is duidelijk te zien, maar vergeleken met de allereerste Leaf is het nieuwe model gestroomlijnder en strakker geworden. Hoekige lijnen zijn vervangen door vloeiende vlakken of worden juist extra geaccentueerd en het geheel ziet er toch net wat sprankelender uit dan de eerste Leaf.