Vijf redenen om (niet) voor een Nissan Leaf te kiezen

De Nissan Leaf (Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family Car) verscheen voor het eerst in 2011 in Nederland en is sindsdien uitgegroeid tot een gelikte elektrische auto met de allernieuwste technologie├źn. Het is inmiddels zelfs wereldwijd de best verkochte elektrische auto geworden. Aangezien we steeds meer richting elektrisch rijden gaan is het niet gek om een EV te overwegen. Dit zijn de vijf redenen om wel of juist niet voor de Nissan Leaf te gaan.

Reeks aan veiligheidsfeatures

De nieuwe Nissan Leaf komt met verschillende features om je veilig in de auto te houden en anderen om je heen meteen ook. Zo krijg je standaard de emergency braking feature, waarbij de auto automatisch remt wanneer er iets aan de hand is. Daarnaast kun je het Nissan Safety Shield pakket nemen, welke volgepakt zit met andere veiligheidsfeatures.

Denk maar aan een surround-view camera systeem, dat je waarschuwt wanneer er mogelijk iets gevaarlijks aan de hand is. Ook lane departure warning en blind spot warning zijn natuurlijk van de partij.

Nissan Leaf 2018

Handige drive assist features

Ook is er gedacht aan handige systemen, die je onderweg helpen in het verkeer. Zo krijg je bijvoorbeeld Nissan’s ProPilot Assist, waarbij adaptive cruise control wordt gecombineerd met systemen, die je in het midden van de weg houden.

De e-Pedal feature zorgt er weer voor dat je hetzelfde pedaal kunt gebruiken om zowel te remmen als gas te geven. Dit hoeft echter niet per se als je het toch niet handig vindt. Verwacht wordt dat de software door de jaren heen verder ontwikkeld wordt en op een gegeven moment een stuk autonomer wordt.

Nissan Leaf 2018

Flexibel opladen

Je kunt de Nissan Leaf op allerlei verschillende manieren opladen en het is maar net wat jou het beste uitkomt. Je kunt thuis een standaard krachtstroom stopcontact gebruiken, maar dat duurt het wel zo’n 16 uur voordat de batterij vol is.

Je kunt echter ook voor de 7 kW thuislader gaan, waarmee het opladen nog maar 7,5 uur duurt. Met een snellader gaat het uiteraard een stuk rapper en hoef je nog maar 40 tot 60 minuten te wachten.

Nissan Leaf 2018

Geen dynamische handling met Nissan Leaf

Hoewel de Nissan Leaf er zeker dynamisch uitziet, is de handling dat helaas toch niet helemaal. Het gevoel op de weg zou prima zijn, maar niet heel spannend en zelfs een beetje braaf. Het optrekken is wel een stuk beter geworden ten opzichte van het vorige model, maar het mag allemaal nog wel een tikkeltje pikanter.

Nissan Leaf 2018

Actieradius niet groot genoeg voor verre reizen

Wat ook verbeterd is vergeleken met de vorige Nissan Leaf is de actieradius. Eerst was dat 172 km en deze is nu vergroot naar 241 km. Hoewel dat een behoorlijke vooruitgang is, is het toch niet genoeg om vol vertrouwen een lange tocht te ondernemen.

Nissan plaatst zich met dit bereik wel tussen de elektrische auto’s met een korter bereik en de duurder auto’s met een grotere actieradius in. Het zou een mooie tussen optie kunnen zijn. 241 km is natuurlijk in de meeste gevallen gewoon genoeg om naar het werk te gaan en boodschappen te doen.

Een andere elektrische auto met een soortgelijke prijs is Tesla’s Model 3. Deze komt echter met een groter rijbereik van zo’n 350 km. Je hebt aan de andere kant waarschijnlijk meer kans om een Nissan Leaf te bemachtigen, aangezien Tesla nogal wat problemen lijkt te hebben met de productie van de Model 3. Volgens Elon Musk zit het bedrijf echter weer op het goede pad.