Nieuwe Nissan Leaf: goedkoper dan Tesla Model 3 en extra slim

Jawel, het is eindelijk zover. Nissan heeft behoorlijk geteased met de nieuwe versie van de Nissan Leaf en nu is hij officieel onthuld. Met de nieuwe elektrische uitvoering probeert Nissan een waardige concurrent neer te zetten voor auto’s zoals de Tesla Model 3 en de Chevy Bolt.

Avontuurlijker uiterlijk met dynamische lijnen

De nieuwe Nissan Leaf heeft bekende design elementen overgenomen van de Nissan familie, maar heeft deze gecombineerd met een laag en gestroomlijnd profiel. Dit zorgt voor een uiterlijk dat duidelijk Nissan ademt, maar met wat extra dynamiek. De auto ziet er wat meer wild en avontuurlijk uit dan de vorige Leaf, hoewel het er toch niet zo spannend uitziet als de Model 3 van Tesla. Om te accentueren dat het om een elektrische auto gaat zijn aan de voorkant de grille en aan de achterkant de bumper voorzien van lichtblauwe accenten.

Nissan Leaf

Groter rijbereik dan voorganger

Wat de prestaties betreft geeft Nissan aan dat de 40kWh batterij van de Leaf een rijbereik van 241 km haalt, onder toezicht van de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA). Uit de Japanse JC08 Cycle test kwam echter een actieradius van 400 km. Beide scores zijn een behoorlijke verbetering ten opzichte van het vorige Leaf model. Deze kwam met een 30kWh batterij en had een rijbereik van 172 km. Als Nissan het echt tegen Tesla wil opnemen, zal ook bij het nieuwe model nog wat verbeteringen doorgevoerd moeten worden.  De Model 3 komt namelijk met een actieradius van 354 km. Nissan lijkt hier overigens wel mee bezig te zijn en zou volgend jaar komen met een meer krachtige versie, welke ook langer kan rondrijden zonder tussendoor opladen.

Nissan Leaf

Automatisch parkeren en op de snelweg rijden

De nieuwe Leaf gebruikt als eerste Nissan’s nieuwe ProPilot zelfrijdende technologie. De technologie wordt onder andere ingezet bij het rijden op één rijstrook op de snelweg en bij het inparkeren. Daarnaast kan de auto met één pedaal worden bestuurd. Nissan noemt dit de zogenaamde e-Pedal en beschrijft deze als revolutionair. Met de e-Pedal kun je  “gas geven”, de auto starten, afremmen en de auto tot stilstand brengen. Door het pedaal in te drukken ga je vooruit, en wanneer je hem loslaat ga je niet gewoon langzamer, maar wordt er ook echt geremd.

Nissan Leaf e-Pedal

Nieuwe Nissan Leaf volgend jaar te koop

Waar de Nissan Leaf een groot voordeel heeft over de Model 3 en de Chevy Bolt is dat het een vriendelijker prijskaartje heeft. De prijs zal in de VS omgerekend 25.000 euro zijn, hoewel je voor de Nederlandse prijs er waarschijnlijk iets bovenop moet tellen. Dat zou echter nog steeds onder de prijs van de Model 3 en Chevy Bolt liggen. Volgend jaar zullen we dan eindelijk ook daadwerkelijk in de auto kunnen rondrijden.

Hoewel de meer krachtige Nissan Leaf van volgend jaar het eventueel zou kunnen opnemen tegen de Model 3, zit Tesla zelf ook niet stil. Helaas voor Nissan komt Tesla volgend jaar ook met een verbeterde versie van de Model 3 en begint het spelletje weer opnieuw.