Hoe Nokia weer het grote voorbeeld moet worden van Apple en Samsung

Tech Jeroen Kraak 2 mrt 2023
Leestijd: 3 minuten

Ooit was Nokia het grootste smartphonemerk ter wereld en een voorbeeld voor andere producenten. Die tijd ligt ver achter ons en nu zijn Apple en Samsung de grote spelers. Die kunnen echter wat leren van een nieuwe feature van het merk.

Nokia was ooit de grootste in het tijdperk voor de smartphone. De 3310 was natuurlijk geweldig. Je kon makkelijk de buitenkant verwisselen en de batterij ging een lange tijd mee. Het merk ging echter niet meer mee in het smartphonetijdperk en werd door allerlei bedrijven ingehaald.

Nokia als voorbeeld voor Samsung en Apple

Twee van die bedrijven waren Samsung en Apple. Zij wisten de smartphone naar nieuwe hoogten te brengen door ‘m te verbinden met het internet en de toetsen te vervangen door een touchscreen.

In het begin kon je nog makkelijk zelf reparaties uitvoeren bij bijvoorbeeld je Apple- of Samsung-telefoon. Zelf verving ik bijvoorbeeld het scherm van mijn iPhone 4S toen er een barst in zat. Ook moest ik de batterij verwisselen toen die niet meer top presteerde. Deze reparaties, die ik zelf deed, resulteerden erin dat ik 7 jaar met mijn 4S deed.

Tegenwoordig is dat haast onmogelijk. Een Apple-toestel openen gaat nog wel, maar doordat alles aan elkaar is vastgemaakt, is het ondoenlijk om ook maar iets te repareren. Als je bijvoorbeeld de batterij van een iPhone 14 Pro wil vervangen, moet zelfs het scherm eruit. Ook Samsung maakt het niet simpel.

Samsung en Apple hebben daarvoor natuurlijk een goede reden. Natuurlijk is een smartphone veel uitgebreider en ingewikkelder geworden, maar er is natuurlijk ook nog een andere reden. Als het moeilijk wordt om een telefoon te repareren, ben je eerder geneigd een nieuwe te kopen wat de kassa van die bedrijven doet rinkelen. Nokia is daar nu klaar mee.

Zo kan het ook Apple en Samsung

Nokia heeft voor de nieuwe G22 een samenwerking gesloten met reparatieservice iFixit. Hierdoor maakt het bedrijf reparatiegidsen en zorgt het ervoor dat onderdelen 5 jaar lang apart te bestellen zijn bij iFixit.

Toch is het idee van Nokia niet helemaal nieuw. Een Nederlands bedrijf was het iconische merk al voor. Fairphone biedt een zelfde soort functie al aan voor zijn telefoons. De smartphones van het Nederlandse merk zijn zo gemaakt dat je zelf makkelijk onderdelen vervangt als ze kapot zijn. Die onderdelen bestel je gewoon op de site van het merk.

Toch is het goed om te zien dat Nokia Fairphone volgt en hopelijk zet dit de trend. Het moet gewoon weer mogelijk zijn om je eigen telefoon te repareren. Niet alleen vanwege jouw eigen portemonnee, maar ook omdat het goed is voor het milieu. Je gooit minder snel je oude Apple- of Samsung-telefoon weg.

Denken aan het milieu en de portemonnee

En dat maakt het nou juist zo ironisch. Juist Apple en Samsung pretenderen te denken aan het milieu en blazen dit dan ook hoog van de toren. Daarom geven ze je geen oplader meer cadeau, maar moet je die apart kopen, want dat is beter voor het milieu.

Fairphone 4
Reparatie (Afbeelding: Mark Hofman / WANT)

Je zou dus denken dat ze er alles aan doen om jou je telefoon makkelijk zelf te laten repareren. Maar is dat dan ook echt zo, of gaat vooral om geld? Laat ze maar Nokia en Fairphone achteraan gaan. Dus Apple en Samsung, kom op! Steek wat meer geld in de ontwikkeling in de gebruiksvriendelijkheid voor mensen die het toestel willen repareren.

Apple, Microsoft en Google scoren slecht in reparatierapport

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen