Lisanne Beijen
Lisanne Beijen | LinkedIn OV 12 dec 2019

NS rijdt (met succes) de trein op de automatische piloot

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben in de nacht van dinsdag op woensdag een test uitgevoerd met een automatische treinpiloot. Dit systeem kan zelf een trein remmen, stoppen en tractie geven.

Het experiment werd eerder deze maand aangekondigd maar is nu dus ook daadwerkelijk getest. Volgens de NS is de test die werd uitgevoerd op de Hanzelijn geslaagd.

NS test succesvol de automatische treinpiloot

De NS maakte dit nieuws bekend op hun eigen nieuwspagina. Daar is te lezen dat de trein die voor het eerst reed met een automatische treinpiloot een nieuwe SNG Sprinter was. In die Sprinter is een computerunit geïnstalleerd die communiceert met het besturingssysteem van de trein. Deze geeft het voertuig de opdracht om tractie te geven, te remmen en uiteindelijk te stoppen.

Dit gebeurde inderdaad. De dienstregeling was geprogrammeerd en werd uitgevoerd door het besturingssysteem. Hij gaf zelfstandig tractie, remde en stopte op de juiste plek langs het perron, aldus de NS.

NS Sprinter
(Bron: ANP / Koen van Weel)

Het experiment werd niet uitgevoerd met een lege trein. Tenminste, er zaten geen passagiers in de trein. Wel was er een machinist in de cabine aanwezig. Die kon, indien nodig, ingrijpen en bijsturen. Dit was dus niet het geval.

Machinist blijft nodig in de trein

Volgens het spoorbedrijf zal de machinist altijd aanwezig blijven tijdens een treinrit. De Automatic Train Operation (ATO), zoals de automatische treinpiloot ook wel wordt genoemd, behoeft de hulp en het toezicht van een machinist. Net als bijvoorbeeld een piloot ook altijd aanwezig is in de cockpit, ondanks het gebruik van een automatische piloot.

Ns conducteur
(Bron: ANP / Robin van Lonkhuijsen)

Meerdere tests op de planning

Dit experiment met de automatische treinpiloot is de eerste van velen. Zo meldt de NS dat de komende maanden meer experimenten zullen volgen waarin verschillende testscenario’s worden uitgevoerd. Een automatische treinpiloot moet uiteraard meer kunnen doen dan alleen remmen en stoppen. Zo zal ook worden getest hoe de piloot anticipeert op ander treinverkeer en hoe hij rijdt en remt bij gladde sporen.

Reageer op artikel:
NS rijdt (met succes) de trein op de automatische piloot
Sluiten