Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Tech 10 apr 2018

NS introduceert automatische zitplaatszoeker in Reisplanner Xtra-app

De strategie van de treinreiziger is fascinerend. Soms moet men met zijn allen staan in een volgepropte coupé, terwijl de volgende coupé halfleeg is. Verder kijken dan je neus lang is, zou je zeggen, maar dat is in de spits lang niet altijd even makkelijk. Gelukkig heeft de NS nu een briljante oplossing.

Zitplaatszoeker in Reisplanner Xtra-app

In de reisplanner-app wordt nu een interessante functie getest. Het is een experiment waar de NS vorig jaar al een voorproefje op gaf: het automatisch checken waar nog zitplaatsen vrij zijn. Zo kun je van te voren al bepalen welke coupé je moet pakken, terwijl je staat te wachten.

Vooral voorin de treinen is het vaak raak. Dan zit het propvol, terwijl er aan de achterkant nog volop ruimte is. Voortaan kun je dat gewoon checken in de Reisplanner Xtra-app, middels de officiële zitplaatszoeker. Kleine domper: het werkt momenteel enkel met stoptreinen tussen Den Bosch, Arnhem en Nijmegen.

Ach, het is een fascinerend beginnetje. Overigens toont de NS al langer welke treinen extra druk zijn. Nu kun je dat dus per treinstel zien. Middels de kleuren groen, geel en oranje wordt dat aangegeven. De informatie wordt verzameld middels sensoren in het spoor.

Die meten het gewicht van elk rijtuig. Daardoor kan er redelijk accuraat bepaald worden hoe vol de trein is. Later wil de NS zelfs CO2-sensoren in de treinen gaan inzetten om de precisie van de nieuwe functie nog verder op te schroeven. Nu worden die sensoren enkel gebruikt om het impact op het klimaat in kaart te brengen.

NS zet sensoren op nieuwe manieren in

En waarom het traject Arnhem – Den Bosch? Het antwoord is simpel: statistieken. Uit onderzoek onder hoofdconducteurs werd duidelijk dat het daar vaak voorkomt dat reizigers massaal gaan staan in de ene helft, terwijl de andere helft zo goed als leeg is. Ideaal voer voor dit experiment dus.

NS Reisplanner Xtra zitplaatszoeker

Het is een redelijk goedkope maatregel. De gewichtssensoren in het spoor zitten er namelijk al, om goederenvervoerders te kunnen belasten op basis van gewicht en de kwaliteit van wielen te bepalen. Nu worden die gegevens simpelweg op een extra manier ingezet.

Toffe innovatie dus. De komende maanden moet gaan blijken of de functie echt een succes is. Voorlopig blijft het dus voor de overige trajecten gewoon een kwestie van ouderwets een plekje zoeken.

Reageer op artikel:
NS introduceert automatische zitplaatszoeker in Reisplanner Xtra-app
Sluiten