Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Cars 30 jan 2018

Ex-Googlers onthullen geheime Nuro R-1: zelfrijdende revolutie?

Zelfrijdende auto’s zijn allang geen futuristisch dingetje meer, geen startup-materiaal. Alle grote autofabrikanten zijn bezig met elektrische en autonome modellen. Ze moeten ook wel. Je wilt niet de partij zijn die achterblijft. De startups die deze revolutie in gang hebben gezet, hebben zich ook bijna allemaal bij grote namen aangesloten: Waymo werkt samen met Fiat Chrysler, Aurora bij Volskwagen en Hyundai, Cruise bij General Motors en zo gaat het lijstje nog wel even door. De overnames schieten je om de oren. Behalve Nuro.

Nuro.ai: startup van prominente ex-Googlers

Het gaat daarin vooral om specifieke kennis. Denk bijvoorbeeld aan het in kaart brengen van wegen, of het verbeteren van sensoren. Op elk vlak moeten er doorbraken gerealiseerd worden. Zelfrijdende auto’s moeten immers aan talloze eisen en voorwaarden voldoen. Een experimentje is niet genoeg. Juist daarom is het bedrijf Nuro.ai zo interessant.

Deze ambitieuze startup heeft de afgelopen tijd in het geheim aan een product gewerkt. Vandaag is Nuro.ai officieel uit stealth mode gekomen, met vooruitstrevende technologie en een investering van bijna 100 miljoen dollar. De focus van dit verrassende bedrijf valt op: Nuro.ai wil niet de industrie domineren of elke auto vervangen. Ook is het niet van plan om onderdelen te leveren aan huidige autogiganten.

Nuro.Ai Nuro R-1 zelfrijdend

Nee, deze startup beweert zijn eigen spelletje te spelen. Grote woorden, maar de eerste tekenen schetsen een positief beeld. Nuro.ai heeft zelf een zelfrijdend systeem gebouwd voor zijn eigen voertuig. Het resultaat is nu een grote onthulling: de Nuro R-1. Het gaat om een zelfrijdend busje voor commerciële bezorgdiensten. Geen taxi, geen ride-sharing en geen sportwagens, maar een efficiënt en intelligent bezorgbusje.

Het team heeft bewust voor commerciële bezorgingen gekozen. Het is een project dat een grote impact kan hebben, genoeg uitdaging biedt en een duurzaam businessmodel kan opleveren.

Nuro R-1: zelfrijdend bezorgbusje

Nuro.ai is lang niet het eerste bedrijf dat zo’n product onthuld. Het is dan ook aantrekkelijk om er cynisch naar te kijken. Het talent achter dit gloednieuwe bedrijf maakt de situatie echter totaal anders. De Nuro R-1 is ontwikkeld door twee prominente ex-Googlers. Medeoprichter Dave Ferguson is expert in het ontwikkelen van robots, bouwde de auto die in 2007 de Darpa Urban Challenge won en werkte aan Google’s zelfrijdende autotechnologie.

Nuro.Ai Nuro R-1 zelfrijdend

Jiajun Zhu, ook medeoprichter van Nuro.ai, leidde het team van Google destijds. Beide heren verlieten in 2016 de zoekgigant, om zich te focussen op andere projecten. Toen was het groot nieuws, en vroeg men zich vooral af waar al dit talent zich mee bezig zou gaan houden. Die vraag bleef twee jaar lang beantwoord, tot nu. Het antwoord is simpel: de Nuro R-1.

Het team heeft bewust voor commerciële bezorgingen gekozen. Het is een project dat een grote impact kan hebben, genoeg uitdaging biedt en een duurzaam businessmodel kan opleveren. Bovendien is het een plan dat binnen drie tot vijf jaar uitgevoerd kon worden. De ex-Googlers wilden nadrukkelijk niet aan een conceptueel toekomstverhaal werken. De Nuro R-1 is zeker futuristisch, maar kan nu al ingezet worden.

Het slimme stukje technologie is ongeveer net zo hoog als een sedan, maar twee keer zo dun. De bolide navigeert met behulp van sensoren en camera’s, en de ronddraaiende lidar-radar aan de bovenkant. De R-1 is volledig elektrisch en heeft twee gescheiden ruimtes voor het vervoeren van bestellingen. Denk aan pizza’s, tassen met boodschappen en kleine producten.

Nog geen compleet plaatje

Een veelbelovend plaatje, maar geen compleet plaatje. De oprichters geven zelf ook toe dat er nog een hoop werk gedaan moet worden. De Nuro R-1 is ironisch genoeg alsnog een toekomstverhaal. Dat komt vooral door het gebrek aan riemen, stoelen en airbags. Er is geen rekening gehouden met een bestuurder, want die is niet nodig. Huidige wetten vereisen dat echter nog wel. De focus zal vooral liggen op samenwerkingen met bijvoorbeeld restaurantketens.

 

Door op die niche in te spelen hoopt Nuro.ai zijn positie op deze markt te verstevigen. Ford, Tesla, Waymo en alle grote autofabrikanten mogen zich ondertussen focussen op het vervoeren van mensen. We gaan de komende jaren ontdekken hoe dat plan uit gaat pakken. Check ook wat je nodig hebt om bij Tesla te werken.

Nuro.ai

Reageer op artikel:
Ex-Googlers onthullen geheime Nuro R-1: zelfrijdende revolutie?
Sluiten