Ochtendmensen willen van avondmensen: een uur eerder opstaan is écht beter voor je

Het is weer tijd om wat wetenschappelijke kennis met jullie te delen. Hoe bestendig ben jij bijvoorbeeld tegen stress? Of hoe is het in z’n algemeenheid met jouw humeur gesteld? Ben jij iemand die de hele dag energie rondrent, mensen aan het lachen maakt en regelmatig kilometers met je hardloopschoenen aan verbrandt? Dan is de kans groot dat jij je slaappatroon goed onder controle hebt. Uit wetenschappelijk onderzoekt blijkt namelijk dat ochtendmensen in verband staat met een hoger energieniveau, een beter humeur en sporten meer.

1. Vroege vogels zijn eerder geneigd om te sporten

Wat blijkt, mensen die laat opblijven, oftewel nachtbrakers, vinden het lastig om een gestructureerd trainingsschema op te stellen. Daarnaast staan nachtbrakers in verband met mensen die gedurende de dag meer zitten en over het algemeen minder bewegen. Je weet wat je dus te doen staat. Leg ‘s avonds je sportspullen alvast klaar, sta een uur eerder op dan normaal gesproken en start de dag met een goede workout. Wedden dat je je die dag een stuk energieker voelt. Het is uiteraard wel belangrijk dat je op een schappelijk tijdstip naar bed gaat zodat je in ieder geval zeven uur slaap pakt.

Morning-run-want

2. Ochtendmensen zijn gelukkiger

Breng je de dag regelmatig chagrijnig door? Sta eerder op! Uit onderzoek van de Journal Emotion blijkt dat wanneer je een vast slaaproutine hebt je jezelf gezonder voelt. Maar ook gelukkiger en breng je de dag met een positieve instelling door. Dit komt doordat de structuur van je leefpatroon in relatie met het werkleven om je heen staat. En als je je gelukkiger en positiever voelt dan zie je er ook direct beter uit. Is dat even mooi meegenomen.

3. Sta eerder op, dat maakt je proactiever

Statements omtrent een proactieve houding en zelfvertrouwen zien we regelmatig voorbij komen. Er lopen dan ook genoeg mensen op deze aardbodem die mensen met wijze woorden proberen te inspireren. Vroege vogels laten zich eerder door deze statements inspireren dan nachtbrakers. Dit blijkt uit een studie van Journal of Applied Social Psychology. Vroegel vogels willen zelf meer ondernemen. Daarnaast start je de dag met een goed overzicht. In de ochtend ben je goed in staat om de dag te organiseren en voor jezelf doelstellingen te formuleren. Hier haal je energie uit en ben je succesvoller. Je staat al een stap voor op de rest.

4. Sta een uur eerder op, wedden dat je gezonder eet?

Ten eerste nemen ochtendmensen de tijd om te ontbijten. En we weten allemaal dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Als we later opstaan, en daardoor meer haast hebben slaan we het ontbijt sneller over. Of we pakken een gemakkelijke snack dat we onderweg nuttigen. Niet oké! Daarnaast blijkt uit onderzoek van de Northwestern University dat mensen die laat naar bed gaan meer calorieën tot zich nemen. Zogenoemde laatslapers eten soms wel twee maal zo veel en eten minder fruit en groenten dan de vroege slapers. Nachtbrakers hebben over het algemeen ook te maken met een hogere BMI.

5. Zeg maar dag tegen die depressie

Een Duitse studie uit 2013 toont aan dat mensen die later naar bed gaan een hoger verband met depressie hebben. Een vroege vogel die op tijd naar bed gaat heeft minder kans op een depressie.

Heb je moeite om op tijd uit bed te komen?

Dat snappen we. Opstaan is ook lastig. Maar probeer het écht te trainen om vroeger op te staan. Zet een wekker die je dwingt uit bed te komen. De eerste minuten zijn pittig, maar na een douche en goed ontbijt voel jij je zo energiek dat je de hele wereld aan kunt. Zoek je een wekker waardoor je eerder in slaap valt? Check dan deze slimme Nederlandse wekker.

Reageer op artikel:
Ochtendmensen willen van avondmensen: een uur eerder opstaan is écht beter voor je
Sluiten