Daniel Koster
Daniel Koster 16 aug 2016

Hoe het kan dat (sommige) Olympische atleten zoveel eten

Via Manners komen we wel vaker verhalen tegen van de ongelofelijke hoeveelheden eten die door topsporters worden verorberd. Check bijvoorbeeld wat voor maaltijd de Australische badmintonner Sawan Serasinghe naar binnen werkt. Wat sommige Olympische atleten eten is niet normaal. Maar hoe kan dat?

Wow what a week it has been in Rio! Have to say I am disappointed about the match today. We definitely had a good chance…

Geplaatst door Sawan Serasinghe op zaterdag 13 augustus 2016

Eén ontbijt is meer dan een gehele maaltijd

Het bovenstaande voorbeeld is misschien wat vertekend. Dit was namelijk een soort van overwinningsmaaltijd voor de badmintonner. Echter zijn dergelijke hoeveelheden eten (al dan wel iets gezonder) voor sommige Olympische atleten de normaalste zaak van de dag. Zo eet zwemmer Ryan Lochte vijf tot zes eieren met spinazie, tomaten en ham én pannenkoeken, fruit, havermout en koffie. En dat enkel als ontbijt! Lochte is niet de enige. Van Michael Phelps tot andere zwemmers, die Olympische atleten eten zich een ongeluk. Hoe het dan kan dat deze topsporters zo afgetraind en fit zijn en dat anderen juist veel minder naar binnen werken?

Wat sommige Olympische atleten eten..

Het is logisch en toch maf hoeveel topzwemmers kunnen eten. Met het zwemmen zelf verbranden ze namelijk evenveel calorieën als wielrenners. Echter eten die minder. Waarom? Door het water. Door de dichtheid van het water lever je twaalf maal zoveel inspanning. Dat is natuurlijk enorm zwaar en kost dus extra energie. Daarbij wordt het gehele lichaam tijdens de inspanning gebruikt én wordt energie verloren met het opwarmen van het lichaam. Het water dat zich om hen heen bevindt is natuurlijk kouder dan de eigen lichaamstemperatuur.

Hoe zit het dan met andere sporters? Dat ligt er echt aan wat voor sport je beoefent. Zo moeten gymnasten bijvoorbeeld zo flexibel en dun mogelijk zijn en eet een Olympische worstelaar die net even op gewicht moet komen maar 1500 calorieën per dag. Om dat te realiseren bestaat de lunch uit één sapje met boerenkool, gember en rooie bieten en een appel. Als je dan weer kijkt naar hardlopers die langere afstanden afleggen dan gaat op een gegeven moment elk grammetje meespelen. Ook om die reden eten zij relatief weinig. En natuurlijk is er ook nog een verschil tussen mannen en vrouwen. Mannen hebben meer energie nodig aangezien ze groter zijn en meer spieren hebben. In de onderstaande video wordt er meer over uitgelegd.

Video’s van ons zien? Abonneer je dan hieronder op ons YouTube-kanaal:

Olympische atleten eten naar wat ze zijn!

Hoeveel je als Olympiër eet ligt er dus aan wat voor sport je beoefent én wat je wilt bereiken. Zwemmers moeten flinke inspanning leveren én hun spieren trainen om de beste te worden. Vandaar dat ze flink wat moeten eten. Als je echter kijkt naar hardlopers die een flinke afstand moeten afleggen of gymnasten en worstelaars die niet te zwaar moeten zijn, dan is het een ander verhaal. Dan wordt er juist veel minder gegeten omdat dat niet allemaal wordt verbrand én zij op een bepaald ideaal gewicht moeten zitten. Als wij konden kiezen zouden we zwemmer worden. Lekker vreten, jammie!

Reageer op artikel:
Hoe het kan dat (sommige) Olympische atleten zoveel eten
Sluiten