Onderzoek: Nederlanders gemiddeld 34 dagen per jaar op hun smartphone
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F08%2FANP-55074714.jpg)
Dat smartphones anno 2019 niet meer mogen ontbreken in onze levens mag duidelijk zijn, maar hoe onmisbaar zijn ze? DirectResearch en Simyo hebben een onderzoek uitgevoerd waarin gekeken werd naar de relatie tussen de smartphone en Nederlanders. Het resultaat: we zijn pittig verslaafd met z’n allen.
Nederlanders meer dan een maand per jaar op smartphone
De gemiddelde Nederlander spendeert meer dan een maand per jaar op zijn of haar telefoon. Dat is het resultaat van een onderzoek van Simyo, dat uitgevoerd werd door DirectResearch, Met een dagelijkse gemiddelde van 2 uur en 28 minuten telefoongebruik per dag, komt het uiteindelijke resultaat uit op 34 dagen per jaar. Uiteraard hebben we het dan over een gemiddelde. Kijken we iets meer naar de details zien we dat Nederlanders tot 30 jaar de grootste gebruikers zijn. Met een schermtijd van 3 uur en 21 minuten per dag, besteden zij zo’n 50 dagen per jaar op hun smartphone. Kijken we naar het geslacht, zijn het vrouwen die de meeste minuten per dag spenderen op hun telefoon. Met 2 uur en 28 minuten besteden de dames zo’n 21 minuten meer op hun telefoon (per dag) dan mannen. Die besteden gemiddeld 2 uur en 7 minuten per dag aan hun smartphone.
Met zoveel gebruikstijd per dag is de smartphone voor veel mensen dus onmisbaar geworden. Maar op welke gebieden kunnen we als Nederlanders niet meer zonder? Ook daar hebben Simyo en DirectResearch onderzoek naar gedaan. Zo gebruiken we onze smartphones:
- Voor communicatie
- Als vervanger voor computer
- Als vervanger voor navigatiesysteem
- Als vervanger voor de camera
- Als vervanger voor de wekker
Consumenten met een iPhone meer tevreden
Dat de smartphone in 2019 steeds meer een centraal punt begint te worden voor alle producten en diensten, is inmiddels wel duidelijk. Maar het zijn vooral de Apple-gebruikers (77%) die hier optimaal gebruik van maken. Mensen die in het bezit zijn van een iPhone kijken iets positiever aan tegen het gebruik van applicaties, dan mensen die gebruik maken van een ander merk. Zo wordt de iPhone meer gebruikt voor videobellen (53% tegenover 36%), financiën (67% tegenover 57%) en zijn ze veel meer bezig met Instagram (26% tegenover 19%).
Alle bovenstaande conclusies en cijfers zijn afkomstig van het onderzoek van Simyo en DirectResearch. Dit onderzoek, waar 1058 Nederalnders aan hebben meegedaan, is in juli 2019 uitgevoerd.